Nyheter:
Vil tilbake på «Helge Ingstad»
Kokkelærling Pål André Gustavson (21) håper han kan få komme om bord og se skadene på fregatten Helge Ingstad.
– Det er viktig for meg å komme meg om
bord igjen. Jeg vil se skadene på lugaren og gå
i gangene. Det er mulig jeg kommer til å få en
reaksjon ved å være tilbake der det skjedde. Men
jeg tror det er viktig, både for meg og resten av
mannskapet. Det er mange som har bedt om å
få se skadene på nært hold, forteller Pål André
Gustavson.
Vannet fosset inn
Det har gått en knapp måned
siden forliset i Hjeltefjorden. Den 8. november
ligger visekonstabel Gustavson i «bikken» på
dekk tre. Det er like under vannlinjen. Brått blir
nattefreden brutt av en skjærende lyd av noe
som skraper mot metall.
– Lyden er intens idet skipssiden blir brettet
til side som en makrellboks. Gjennom hullet
strømmer det masse lys. Jeg tenker først at det er et cruiseskip.
Jeg skjønner ingenting ettersom jeg antar
at fregatten har gått på grunn.
På bare noen sekunder fosser vannet inn.
Snart er det iskalde vannet i brysthøyde og det
stiger stadig.
– Det luktet intenst av saltvann, helikopter-drivstoff
og brente ledninger.
De gløder i
mørket og smeller mens de sender ut små lyn.
Jeg var veldig bevisst på at jeg kunne få støt
både når jeg var i kontakt med vann og metall.
Flere køyer tomme
Kollisjonen har revet en 45
meter lang flenge i skroget. Gustavson befinner
seg helt i enden. Han ser over til nabolugaren
hvor flere kaver i vannet. Han anslår at hullet i
skroget går flere meter over ham.
– Det hadde akkurat vært vaktskifte. Mange
var på vei til og fra stasjonene sine. Derfor var
flere av køyene tomme. Hvis ikke kunne dette
gått mye verre.
Hvis ankeret på Sola TS hadde
vært 10-15 centimeter lenger inn, er det ikke
sikkert at jeg hadde klart meg.
Jeg kunne blitt
revet opp, klemt fast eller kastet på sjøen, forteller
han.
Hoppet
I tillegg til å være kokkelærling er han
utdannet røykdykker. Det gjør at han kjenner
skipet ut og inn. Det hjelper når han skal bevege
seg rundt i det mørke skroget. Problemet er at alt
som var trygt og kjent, nå er en kaotisk masse av
forvridd metall, vann og ledninger.
Nødutgangen var blokkert. Eneste veien til
trygghet er opp, gjennom offiserslugaren på dekket
over. Sammen med de fire andre på lugaren
står han på skipssiden som er brettet inn.
– Jeg kunne kjenne vannet på hælene mine,
mens skipet fortsatt var i fart. Vi krenget fram og
tilbake. Jeg tok sats og tenkte; hvis jeg feiler nå så
er det over. Så hoppet jeg.
EIENDELER
Da mannskapet evakuerte skipet, var
lugaren hans helt under vann. Til bunns går ikke
bare en fregatt til en verdi av fire milliarder kroner.
I Hjeltefjorden ligger også personlige minner
som tilhørte mannskapet om bord. Det er bilder,
minnepenner eller strikkegenseren fra en kjær
slektning. Mange har mistet mye.
– Etter ulykken har jeg forstått hvor vanskelig
det er å leve uten identifikasjonspapirer. Det er
mye man ikke får gjort uten pass eller kredittkort,
sier Gustavson.
Selv har han mistet eiendeler til en anslått
verdi av over 100 000 kroner. Det er alt fra elektronikk
til turutstyr.
– Da ulykken skjedde, var vi i transitt og skulle
videre til Skottland. Jeg hadde gledet meg til å gå
i fjellene i høylandet. Man er jo mer på fregatten
enn man er hjemme. Derfor har man med seg
mange av eiendelene om bord, forteller han.
Skiftet mening
Etter ulykken mobiliserte Sjøforsvaret
sitt støttelag. Psykologer, prester, leger,
sykepleiere, økonomer og andre har stått klare til
å ivareta mannskapet. Ved de første gruppesamtalene
var det mange som ikke ville sette sine ben
om bord i en Fridtjof Nansen klasse-fregatt igjen.
– De ønsket seg en tjeneste på land eller å
komme seg helt ut av Forsvaret. Men nesten alle
skiftet mening etter hvert. Mange har blitt mer
bestemt på å fullføre tjenesten. Oppfølgingen har
vært utrolig bra. Over all forventing egentlig, sier
Gustavson.
Nå har mannskapet hatt fire seilingsdøgn på
KNM Roald Amundsen og overnattet 14 netter
om bord i fregatt. Det er en viktig del av behandlingen
hvor mannskapet gradvis utsettes for
situasjoner og steder som minner om ulykken –
i trygge omgivelser.
– I starten var alle vare på inntrykkene om
bord. Særlig dunkelyder eller smell. For min del
var det annerledes. Jeg hadde vært hjemme noen
dager etter ulykken. Men det var først om bord
på KNM Roald Amundsen at jeg fikk en god natts
søvn.
Ønsker videre karriere
Han er ikke ferdig med
Sjøforsvaret. Etter fullført lærlingtid ønsker han
å søke jobb på et enda mindre fartøy. Kystkorvett,
minesveiper, kystvakt eller ubåt står på ønskelisten.
– Jeg vil ha en karriere i Forsvaret. Det har ikke
endret seg på grunn av ulykken.
Men først skal fregatten heves. Den jobben skal
Gustavson og andre fra «Helge Ingstad» være
med på. Blant annet skal de tømme skipet for
saltvann. Etter hvert kan de også ta seg inn i
skroget.
– Det blir nok følelsesladet for mange, men jeg
tror det er et viktig steg for å komme videre.