Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– «Helge Ingstad» vil bli liggende på Haakonsvern i påvente av beslutning om hva som skal skje med fartøyet, sier kapteinløytnant Thomas Gjesdal i Sjøforsvarsstaben.
Annonse
– Vedlikeholdsplanen for fartøyet er kansellert, og minimalt med ressurser vil bli benyttet på fartøyet med unntak av konservering av viktig utstyr.
Vedlikeholdsplanen for fartøyet er kansellert, og minimalt med ressurser vil bli benyttet på fartøyet
10. april ble «Helge Ingstad» tatt av lekteren som den lenge har ligget på og fraktet inn i tørrdokken på Haakonsvern. Der overtok den plassen til KNM Fridtjof Nansen som er midt i planlagt hovedvedlikehold.
Årsaken til at Ingstad overtok plassen til Nansen, var behov for å gjennomføre en større skrogreparasjon etter ulykken i Hjeltefjorden natt til 6. november i fjor. Ifølge Sjøforsvaret skulle KNM Helge Ingstad ut av dokken tirsdag. Da vil Nansen komme inn igjen.
Provisoriske løsninger
Det bekrefter kommandørkaptein Aril
Øydegard i Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter. Han forteller at tørrdokken
ble fylt med vann mandag.
– Vi gjennomførte flere reparasjoner mens Ingstad var på lekter – blant annet
på skader under vannlinjen. Fartøyet var påvirket av at den hadde ligget så
lenge under vann, litt på grunn av hvordan den hadde ligget. Derfor hadde deler av metallet blitt vridd, og det var utfordrende å
tette den helt, forklarer Øydegard.
– Derfor tok vi den inn i tørrdokken og reparerte de siste skrogskadene der. Det var
først og fremst snakk om mindre lekkasjer.
– Hva skjer videre med øvrige skader?
– Vi vil fortsette med midlertidige reparasjoner – blant annet for å gjøre
fartøyet værtett, slik at regn ikke kan komme inn. Men dette er snakk om
provisoriske løsninger. Vi ønsker å bruke minst mulig ressurser på Ingstad før
vi vet hva som skal skje videre med den.
Dette er snakk om provisoriske løsninger. Vi ønsker å bruke minst mulig ressurser på Ingstad før vi vet hva som skal skje videre med den
– Slik fartøyet er nå, er det som om den er i opplag. Vi gjør enkelt
vedlikehold og preserverer viktige komponenter slik at de holder seg i den
tilstanden de bør være i, men vi gjør minst mulig utover dette.
– Når vil det bli tatt en beslutning om
hva som skal skje videre?
– Vi jobber med en tilstandsrapport. Der ser vi blant annet på hva det vil
koste å gjøre Ingstad operativ igjen. Rapporten skal ferdigstilles før
sommeren, sier Øydegard.
– Ingstad er tatt av vedlikeholdsplanen.
Hva betyr det?
– Vedlikeholdsplanen dreier seg først og fremst om vedlikehold av komponenter og systemer.
Det handler om når komponenter bør smøres med olje eller deler skiftes ut, sier Øydegard.
– De aller fleste komponentene på Ingstad har fått store vannskader. Derfor vil
det ikke være naturlig å vedlikeholde dem. De må enten repareres eller
erstattes. Det tar vi stilling til dersom det blir aktuelt å gjøre Ingstad i
stand til å operere igjen, sier han.
– Da kan vi heller sette fregatten på vedlikeholdsplanen igjen.
De aller fleste komponentene på Ingstad har fått store vannskader. Derfor vil det ikke være naturlig å vedlikeholde dem. De må enten repareres eller erstattes
– Hvilke komponenter har vært mest utsatt?
– Det kommer an på hvor vellykket preserveringen har vært. Vi må se på
komponentene enkeltvis. Men det er omfattende skader om bord.
– Har omfanget av skadene vært
større enn dere så for dere?
– Enkelte ting ser bedre ut enn vi fryktet. Enkelte ting er verre. Jeg vil ikke være
for detaljert her, det kommer i tilstandsrapporten. Men vi ser for eksempel at
komponenter hvor det har vært brukt aluminium har vært mer utsatt for skade enn
komponenter uten.
Nansen I RUTE
Sjøforsvaret har tidligere sagt til Forsvarets forum at vedlikeholdet av Nansen
først er ferdig i august og at det ikke har vært mulig å fremskynde dette. Men
ifølge både Øydegard og Thomas Gjesdal vil ikke arbeidet med Ingstad føre til
at vedlikeholdet på Nansen tar lenger tid.
– Til høsten skal KNM Roald Amundsen inn i tørdokken på Haakonsvern. Det er i henhold til planen og uavhengig av situasjonen til KNM Helge Ingstad.
Nedskrevet til null kroner
23. april la forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen frem årsmeldingen for 2018. Der kom det frem at verdien av Helge Ingstad er nedskrevet til null kroner.
– I regnskapet har alle plattformer en verdi. En ny fregatt hadde en verdi på fire milliarder kroner. Den var to milliarder kroner i fjor. Nå har vi skrevet den ned til null. Helge Ingstad har ingen verdi slik den er nå.
De forventede kostnadene knyttet til heving, sikring og transport av KNM Helge Ingstad vil komme på 726 millioner kroner, ifølge årsrapporten.