Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1936_vilbrukefærrestmuligforum_1936_vilbrukefærrestmulighttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=9291KNM Helge Ingstad har vært i tørrdokken på Haakonsvern de siste ukene. Nå skal den ut igjen. Foto: Emil Wenaas Larsen. /forum-media/PubImages/10042019_EWL_HING sjøsettes-9253.jpgKNM Helge Ingstad har vært i tørrdokken på Haakonsvern de siste ukene. Nå skal den ut igjen. Foto: Emil Wenaas Larsen.

Vil bruke færrest mulig ressurser på Helge Ingstad før en beslutning er tatt

Tirsdag ble KNM Helge Ingstad tatt ut av tørrdokken på Haakonsvern.

– «Helge Ingstad» vil bli liggende på Haakonsvern i påvente av beslutning om hva som skal skje med fartøyet, sier kapteinløytnant Thomas Gjesdal i Sjøforsvarsstaben. 

– Vedlikeholdsplanen for fartøyet er kansellert, og minimalt med ressurser vil bli benyttet på fartøyet med unntak av konservering av viktig utstyr.

Vedlikeholdsplanen for fartøyet er kansellert, og minimalt med ressurser vil bli benyttet på fartøyet

10. april ble «Helge Ingstad» tatt av lekteren som den lenge har ligget på og fraktet inn i tørrdokken på Haakonsvern. Der overtok den plassen til KNM Fridtjof Nansen som er midt i planlagt hovedvedlikehold. 

Årsaken til at Ingstad overtok plassen til Nansen, var behov for å gjennomføre en større skrogreparasjon etter ulykken i Hjeltefjorden natt til 6. november i fjor. Ifølge Sjøforsvaret skulle KNM Helge Ingstad ut av dokken tirsdag. Da vil Nansen komme inn igjen. 

Provisoriske løsninger

Det bekrefter kommandørkaptein Aril Øydegard i Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter. Han forteller at tørrdokken ble fylt med vann mandag.

– Vi gjennomførte flere reparasjoner mens Ingstad var på lekter – blant annet på skader under vannlinjen. Fartøyet var påvirket av at den hadde ligget så lenge under vann, litt på grunn av hvordan den hadde ligget. Derfor hadde deler av metallet blitt vridd, og det var utfordrende å tette den helt, forklarer Øydegard. 

 

 

forum_1936_vilbrukefærrestmuligforum_1936_vilbrukefærrestmulighttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=9321Kommandørkaptein Arild Øydegard i Forsvarsmateriell forteller at det vil bli gjort minst mulig på Helge Ingstad før det er tatt en beslutning. Foto: Werner Juvik. /forum-media/PubImages/wj20190228_FOFO_Helge_Ingstad_339.jpgKommandørkaptein Arild Øydegard i Forsvarsmateriell forteller at det vil bli gjort minst mulig på Helge Ingstad før det er tatt en beslutning. Foto: Werner Juvik.


– Derfor tok vi den inn i tørrdokken og reparerte de siste skrogskadene der. Det var først og fremst snakk om mindre lekkasjer. 

– Hva skjer videre med øvrige skader? 

– Vi vil fortsette med midlertidige reparasjoner – blant annet for å gjøre fartøyet værtett, slik at regn ikke kan komme inn. Men dette er snakk om provisoriske løsninger. Vi ønsker å bruke minst mulig ressurser på Ingstad før vi vet hva som skal skje videre med den. 

Dette er snakk om provisoriske løsninger. Vi ønsker å bruke minst mulig ressurser på Ingstad før vi vet hva som skal skje videre med den

– Slik fartøyet er nå, er det som om den er i opplag. Vi gjør enkelt vedlikehold og preserverer viktige komponenter slik at de holder seg i den tilstanden de bør være i, men vi gjør minst mulig utover dette. 

– Når vil det bli tatt en beslutning om hva som skal skje videre? 

– Vi jobber med en tilstandsrapport. Der ser vi blant annet på hva det vil koste å gjøre Ingstad operativ igjen. Rapporten skal ferdigstilles før sommeren, sier Øydegard. 

– Ingstad er tatt av vedlikeholdsplanen. Hva betyr det? 

– Vedlikeholdsplanen dreier seg først og fremst om vedlikehold av komponenter og systemer. Det handler om når komponenter bør smøres med olje eller deler skiftes ut, sier Øydegard. 

– De aller fleste komponentene på Ingstad har fått store vannskader. Derfor vil det ikke være naturlig å vedlikeholde dem. De må enten repareres eller erstattes. Det tar vi stilling til dersom det blir aktuelt å gjøre Ingstad i stand til å operere igjen, sier han. 

– Da kan vi heller sette fregatten på vedlikeholdsplanen igjen. 

De aller fleste komponentene på Ingstad har fått store vannskader. Derfor vil det ikke være naturlig å vedlikeholde dem. De må enten repareres eller erstattes

– Hvilke komponenter har vært mest utsatt?

– Det kommer an på hvor vellykket preserveringen har vært. Vi må se på komponentene enkeltvis. Men det er omfattende skader om bord. 

– Har omfanget av skadene vært større enn dere så for dere? 

– Enkelte ting ser bedre ut enn vi fryktet. Enkelte ting er verre. Jeg vil ikke være for detaljert her, det kommer i tilstandsrapporten. Men vi ser for eksempel at komponenter hvor det har vært brukt aluminium har vært mer utsatt for skade enn komponenter uten.

Nansen I RUTE

Sjøforsvaret har tidligere sagt til Forsvarets forum at vedlikeholdet av Nansen først er ferdig i august og at det ikke har vært mulig å fremskynde dette. Men ifølge både Øydegard og Thomas Gjesdal vil ikke arbeidet med Ingstad føre til at vedlikeholdet på Nansen tar lenger tid.

 

 

forum_1936_vilbrukefærrestmuligforum_1936_vilbrukefærrestmulighttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=9290Tørrdokken på Haakonsvern er spesialtilpasset fregattene. Foto: Ylva Seiff Berge. /forum-media/PubImages/_DSC2403.jpgTørrdokken på Haakonsvern er spesialtilpasset fregattene. Foto: Ylva Seiff Berge.


– Arbeider med hovedrutiner på KNM Fridtjof Nansen har pågått mens fartøyet har vært utenfor tørrdokken. Fartøyet er fremdeles planlagt å være klar i august, sier Gjesdal. 

– Til høsten skal KNM Roald Amundsen inn i tørdokken på Haakonsvern. Det er i henhold til planen og uavhengig av situasjonen til KNM Helge Ingstad. 

Nedskrevet til null kroner

23. april la forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen frem årsmeldingen for 2018. Der kom det frem at verdien av Helge Ingstad er nedskrevet til null kroner. 

– I regnskapet har alle plattformer en verdi. En ny fregatt hadde en verdi på fire milliarder kroner. Den var to milliarder kroner i fjor. Nå har vi skrevet den ned til null. Helge Ingstad har ingen verdi slik den er nå. 

De forventede kostnadene knyttet til heving, sikring og transport av KNM Helge Ingstad vil komme på 726 millioner kroner, ifølge årsrapporten. 

Publisert 30. april 2019 14:56.. Sist oppdatert 30. april 2019 17:30.