Nyheter:
Verftet dekker utgiftene med å få KNM Maud seilingsklart
KNM Maud ligger fortsatt til kai etter at Forsvarets materielltilsyn oppdaget avvik.
Forsvarets forum har fått innsyn i en rapport
fra Forsvarets materielltilsyn som omhandler avvikene. Disse deles inn etter
alvorlighetsgrad fra kategori 1 til 3. Forsvarets eget tilsyn avdekket blant annet to avvik klassifisert som
«kategori 2». Det vil si at de kan «minske sikkerhetsstandarden og muligens
bringe materiellsikkerheten i fare», ifølge rapporten.
Dette har ført til seilingsforbud for skipet. Maud har lenge ligget ved en
avlastningskai på Ågotnes utenfor Bergen, men ble forrige uke flyttet tilbake
til Haakonsvern.
– Avvik som skal ivaretas av fartøyet er nå lukket,
eller i ferd med å bli lukket. Sjøforsvaret har fokus på sikker seilas. KNM
Maud vil derfor bli liggende til kai inntil fartøyet har oppnådd slik status,
skriver kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, Torill Herland, i en mail til Forsvarets forum.
GARANTI
Det er Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter som
håndterer arbeidet med avvikene. De opplyser at arbeidet som pågår med å
utbedre feil og mangler skal dekkes av det sørkoreanske verftet Daewoo
Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).
– KNM Maud har det siste året vært under garanti
fra det sør-Koreanske byggeverftet DSME. Forsvarsmateriell og Sjøforsvaret har
benyttet dette året til å avdekke garantiavvik, skriver kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell, Elisabeth Sandberg.
Ved garantiperiodens utløp november 2019, gjensto det fortsatt vesentlige
avvik. Sjef Marinen har derfor i samråd med Forsvarsmateriell besluttet at
lukking av disse skal prioriteres før fartøyet fortsetter operativ drift.
– Det er en kjent risiko at man i første driftsår vil kunne avdekke
feil og mangler som tar noe tid å utbedre. I dette første garantiåret, har det
derfor vært viktig for Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell å avdekke feil og
mangler ved fartøyet, slik at DSME gis mulighet til å oppfylle deres
garantiforpliktelser.
MANGLENDE VEDLIKEHOLD
Logistikkskipet skulle gi Marinen større utholdenhet. Med Maud kan man etterfylle drivstoff, ammunisjon, proviant og annet mens man er ute i en operasjon til sjøs. Om bord i er det verksted, operasjonssal og sykehus med 44 senger. Prislappen for det hele var på 2,2 milliarder kroner.
Den opprinnelig leveringsdatoen var høsten 2016. Etter flere forsinkelser overtok Sjøforsvaret skipet november 2018. Den 29 mars 2019 kom KNM Maud til Norge. Etter bare noen måneders drift fikk skipet seilingsforbud i desember samme år.
I rapporten fra FMT kommer det blant annet frem at verftet DSME ikke har utført alt vedlikeholdet de var pålagt under verftsperioden. Det har heller ikke blitt utført alt påkrevd vedlikehold siden overtakelsen av fartøytøyet.
Det gjelder blant annet det medisintekniske utstyret om bord og skyldes manglende kvalifikasjoner og kompetanse hos mannskapet. Dette har potensiale til å bli en stor materiellsikkerhetsrisiko, står det i rapporten.
Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell skriver det er full aktivitet ombord på fartøyet og besetningen bruker tiden til vedlikehold, trening og øving.
– FMA og Marinen er enig om at fokus nå må være på å få utbedret avvikene slik at planlagt oppøving kan starte så snart som mulig. Både Forsvarsmateriell, FLO og Sjøforsvaret arbeider nå med å få fartøyet fullt operativt. Lukking av avvik vil være hovedfokus for første kvartal 2020.
Målet er at fartøyet skal være tilgjengelig for sjøgående operativ trening og øving etter dette.
I mars 2019 seilte Forsvarets forum med KNM Maud. Les saken her og se bildene fra skipet.