Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1065_vanskelignatologistiforum_1065_vanskelignatologistihttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=7192Logistikk: Admiral James Foggo sier at det blir vanskelig å transportere personell og materiell i deler av Norge under Nato-øvelsen Trident Juncture. /forum-media/PubImages/wj20180618_FOFO_JFC_Napoli_379-kopi.jpg

Vanskelig Nato-logistikk

Nato-admiral James Foggo tror logistikken blir det vanskeligste under øvelse Trident Juncture.

40 000 soldater fra 30 land skal etter planen delta under øvelsen til høsten. Det er en stor oppgave å lede så mange styrker fra så mange forskjellige land, både før, under og etter øvelsen.

Den oppgaven tar man i Allied Joint Force Command i Napoli.

Forsvarets forum har møtt admiralen i den solfylte italienske byen, langt fra sauegjerder, smale norske veier og vanskelig norsk øvingsterreng.

– Vi må forholde oss til høye kostnader, vi forventer at ulike tjenester vil koste en del, men det skremmer oss ikke bort.

Han er  ikke bare sjef for Natos kommando her, men også øverste sjef for den amerikanske marinen i Europa.

Det er altså herfra ledelsen for høstens storøvelse i Norge sitter.

– Forsyninger til styrkene, som ammunisjon, det å utruste personellet med våpensystemer, stridsvogner og andre kjøretøyer, å få frem drivstoff til flyene, det er vanskelig logistikk som vi før enten har tatt for gitt eller undervurdert, sier Foggo til Forsvarets forum.

– Norge er et høykostnadsland. Hva får det å si for øvelsen?

– US Marines på Værnes ga meg litt innblikk i hvor dyrt det er, de fant heldigvis en relativt rimelig pizzarestaurant. Eieren har nok tjent seg rik på amerikanere allerede, sier Foggo før han kommer til sitt svar:

– Vi må forholde oss til høye kostnader, vi forventer at ulike tjenester vil koste en del, men det skremmer oss ikke bort. Dette har vi kalkulert inn i planene våre og det blir ikke noe problem, sier admiralen. 

Foggo er opptatt av interoperabilitet – i denne sammenhengen hvordan få ulike lands styrker fra luft, sjø og land til å operere som én homogen styrke.
– Dette blir nok den beste treningen vi får i år.

– Norge har en lang kystlinje. Jeg er ubåtoffiser og «cold warrior», så jeg har vært i landet deres mange, mange ganger, sier han og fremhever særlig «Nordens Paris», det vil si Tromsø, i tillegg til Bergen.

 

 

forum_1065_vanskelignatologistiforum_1065_vanskelignatologistihttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=7193Soldater: Rundt 40000 skal delta under Trident Juncture i Norge, og flere tusen av dem er amerikanske soldater. /forum-media/PubImages/wj20180618_FOFO_JFC_Napoli_161-kopi.jpg
forum_1065_vanskelignatologistiforum_1065_vanskelignatologistihttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=7194Hovedkvarteret: Storøvelsen Trident Juncture skal ledes fra Allied Joint Force Command i Napoli. /forum-media/PubImages/wj20180618_FOFO_JFC_Napoli_002-kopi.jpg

– Norge har fjorder, klipper, øygrupper, det vil si et utfordrende landskap å operere i for marinestyrker. Det er heller ingen jernbane av betydning i nord, så logistikken blir utfordrende. 

– Jeg vil be befolkningen i øvingsområdet om å holde ut med oss. Trident Juncture er i alliansens og i nordmenns interesse.

– Myndighetene sier det blir utfordringer knyttet til veier og offentlig trafikk under Trident Juncture. Hva kan innbyggerne forvente seg under øvelsen?

– Det kommer opplagt til å bli travlere enn vanlig. Vi vil forsøke å minimere belastning og ulemper på lokalbefolkningen, samtidig som vi får maksimalt ut av mulighetene for øving. Jeg vil be befolkningen i øvingsområdet om å holde ut med oss. Trident Juncture er i alliansens og i nordmenns interesse. Jeg føler meg trygg på at nordmenn er så tøffe og så modne at de tar dette med i beregningen. Til sjuende og sist er vi der for å hjelpe dere og sørge for en kollektiv sikkerhet, skulle det oppstå en eller annen krise.  

– Helt nord i Europa har vi noen spesifikke sikkerhetsutfordringer. Hvorfor skal resten av Natos medlemsland være interessert i å delta og investere i en såpass stor øvelse som Trident Juncture i vår del av verden?

Foggo fisker frem Nato-traktaten fra almanakken sin, den ble signert i Washington DC 4. april 1949.

– Dette dokumentet ser jeg stadig på, for å påminne meg selv hva traktaten innebærer.

– Artikkel 5 er faktisk mer relevant for den type krise Norge og Skandinavia kan havne i – som kan innbære «boots on the ground», enn det vi regner med Nato kan involveres i lenger sør i verden.
– Når man blir Nato-medlem, signerer man en avtale og forplikter seg til et kollektivt forsvar. Dermed er det ikke tilstrekkelig å bare ta en regional tilnærming ut fra der man selv bor, sier han.

 

 

forum_1065_vanskelignatologistiforum_1065_vanskelignatologistihttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=7195Avskrekking: Admiral James Foggo mener artikkel fem har større relevans for Norge enn for Nato-land i Sør-Europa. – Forsvar og avskrekking. Nato er ingen krigsmaskin, sier Foggo. /forum-media/PubImages/wj20180618_FOFO_JFC_Napoli_344-kopi.jpg

Foggo avslører at han kjenner norsk politikk også.

– Norge var som kjent en av grunnleggerne av Nato og jeg liker alltid å høre på Nato-sjef Jens Stoltenberg når han snakker om sin bakgrunn som statsminister. Og ikke minst om hans far (Thorvald Stoltenberg, red.anm).

Foggo mener den norske Nato-sjefen beskriver Natos hovedoppgave best:

– Forsvar og avskrekking. Nato er ingen krigsmaskin. Vi er ingen offensiv, men defensiv allianse, vi skal forsvare hverandre om nødvendig. 

Publisert 5. juli 2018 10:49.. Sist oppdatert 12. juli 2018 10:17.