Nyheter:

FORSVANT: Den savnede indonesiske ubåten hadde 53 personer ombord og forsvant under en våpenøvelse utenfor Bali.
FORSVANT: Den savnede indonesiske ubåten hadde 53 personer ombord og forsvant under en våpenøvelse utenfor Bali.

Savnet indonesisk ubåt ligger trolig på 700 meters dyp

Indonesia har bedt om bistand fra Singapore og Australia i søket etter ubåten.

Publisert Sist oppdatert

Ubåten med et mannskap på 53 personer om bord forsvant utenfor kysten av Bali onsdag morgen. Torsdag opplyser en talsmann for marinen at den tyskproduserte KRI Nanggala-402-ubåten trolig ligger på mellom 600 og 700 meters dyp vel 95 kilometer nord for den populære ferieøya.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

– Den er konstruert for å dykke på dybder fra 250 til 500 meter, sier admiral Julius Widjojo, og la til at han tror ubåtens drivstofftank kan ha blitt ødelagt av vanntrykket.

Ubåten, som ble bygget i Kiel i Tyskland i 1981, drev med våpenøvelser da den forsvant.

Landets forsvarsdepartement sier det er funnet oljesøl i det aktuelle området.

Fire krigsskip er satt inn i letingen etter ubåten, og Indonesia har bedt om bistand fra Singapore og Australia som har egnede redningsfartøyer.

Vanskelig redningsaksjon

Det pågår et intensivt søk etter ubåten, men den er ennå ikke lokalisert torsdag formiddag norsk tid. Dersom den blir funnet, kan det likevel vise seg å være umulig å gjennomføre en redningsaksjon, sier Frank Owen ved Australias ubåtinstitutt.

– De fleste redningssystemer kan bare gå ned til 600 meter. De kan gå dypere, ettersom de har sikkerhetsmarginer innebygget, men pumpene og andre systemer kan kanskje ikke drives som normalt, sier Owen.

Ifølge Owen vil en eventuell redningsaksjon måtte gjennomføres ved at en redningsubåt lager en vanntett tilkobling til havaristen, så nødluka kan åpnes uten at ubåten fylles med vann.

Dersom ubåten ligger så dypt som 700 meter, er det fare for at den imploderer, sier Owens.

Ahn Guk-hyeon ved den sørkoreanske skipsprodusenten Daewoo sier ubåten kan kollapse på grunn av trykket allerede ved en dybde på 200 meter. Selskapet han tilhører har bygget store deler av den interne strukturen til Indonesias ubåter, men han har ikke detaljkunnskap om sikkerhetssystemene til den aktuelle ubåten.

Powered by Labrador CMS