Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1103_tunglastforum_1103_tunglasthttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=7490https://youtu.be/LiueLP0tFXA

Tung last

Forsvaret har fått nye mobile jernbaneramper. De skal tåle selv de største stridsvognene som deltar på øvelse Trident Juncture. SE VIDEO.

På Hauerseter jernbanestasjon skal Forsvarets nye mobile jernbaneramper testes for første gang. Åtte soldater og ansatte i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) bærer på store metalldeler som de plasserer mot en jernbanevogn. 

– Dette er sannhetens øyeblikk. Men jeg tror vi har en gjort en god jobb og at dette går prikkfritt, sier en av de ansatte i FLO.

For nå venter den virkelige testen. Det knaser i grusen når en Bergepanservogn  på 43 tonn nærmer seg rampen. Sakte kjører den opp og inn på jernbanevognen.

– Det er enorme krefter i sving, forteller Ragnar Olsen.

Han er verkstedleder i FLO Horten som har konstruert fire mobile ramper som hver veier 1500 kilo. Disse gjør det mulig å laste materiell utenfor togstasjonene.

– Vi har dimensjonert rampene til å tåle vekten av de tyngste kjøretøyene under øvelsen. Den britiske Challenger-stridsvognen er på rundt 69 tonn, mens rampen er bygget for å tåle opptil 80 tonn, forteller Olsen.

 

 

forum_1103_tunglastforum_1103_tunglasthttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=7451RAMPE: Bergepanservognen som veier 43 tonn tester jernbanerampen for første gang./forum-media/PubImages/LASTERAMPE Croppa.jpg


Storøvelse.
Rampen er laget av aluminium og kan deles opp i seks biter. Det gjør at den kan bæres rundt av soldater. Den tyngste biten er bunnseksjonen som veier 380 kilo.

– Disse rampene skal dekke Forsvarets beredskap for mottak av allierte materiell og forflytning av norske styrker, forklarer Bjørnar Stensen.

Han er transportkontrollspesialist ved Movcon-seksjonen på Sessvollmoen.

– I teorien kan vi bruke rampene hvor som helst i tilknytning til jernbanen. Det gjør oss mer fleksible og operative ettersom vi ikke trenger etablerte betongramper for å laste tungt materiell. Under Trident Juncture vil rampene bli brukt aktivt, blant annet til å flytte Brigade Nord mellom Røros og Fiborgtangen i Trøndelag, sier han.

Forsvaret har hatt jernbaneramper tidligere også. Men disse ble nylig tatt ut av tjeneste.

– Vi har hatt tre ramper, men disse begynte å bli gamle. Den siste ble ødelagt under øvelse Rein i vinter. Det var uansett nødvendig å få på plass nye ramper for å håndtere alliert materiell som ofte veier betydelig mer enn det norske, avslutter Stensen.

Publisert 21. august 2018 14:35.. Sist oppdatert 27. august 2018 10:42.