Nyheter:

Trakk Skibladner på land

– Uten hjelp fra Forsvaret hadde vi ikke fått opp skipet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Uten bistand fra Forsvaret så hadde vi hatt et stort problem. Vi har en vinsj selv, men den har ikke nok trekkraft til å få skipet helt opp av vannet. Derfor er vi helt avhengig av at Hæren stiller med en bergingspanservogn og hjelper oss med dette, sier Rune Bråten.

Under jernbanebroa på Minnesund i Eidsvoll trekkes
Skibladner sakte på land med akterenden først. Gamle jernbaneskinner fører ned i vannet hvor skipet har blitt plassert på en vogn med hjul. Et lite stykke inn på land står en bergepanservogn fra Forsvaret og drar den gamle hjuldamperen opp en liten bakke.

Rune Bråten er «dokkmaster» det vil si den som har ansvar for at fartøyet kommer seg trygt opp av vannet.

– Vi har egentlig ingen alternativer for å få dratt Skibladner på land. Derfor setter vi stor pris på at Forsvaret stiller opp, sier Bråten.

Vi har egentlig ingen alternativer for å få dratt Skibladner på land. 
TUNGE TAK: Wisent 2 er hærens tyngste pansrede kjøretøy. 4. september hjalp det til å trekke 206 tonn tunge Skibladner på land.
TUNGE TAK: Wisent 2 er hærens tyngste pansrede kjøretøy. 4. september hjalp det til å trekke 206 tonn tunge Skibladner på land.
TUNGE TAK: Wisent 2 er hærens tyngste pansrede kjøretøy. 4. september hjalp det til å trekke 206 tonn tunge Skibladner på land.


HÆRENS STØRSTE

– Uten bistand fra Forsvaret så hadde vi hatt et stort problem, sier Rune Bråten (t.h).
DYKKERE: To dykkere fra Eidsvoll dykkeklubb bidro for å få skipet på land.

For å gjøre skipet så lett som mulig tømmes tankene for vann. En sky av damp står opp gjennom skorsteinen når de siste vanndråpene presses ut før selve operasjonen starter. Selv da er det ingen lett jobb. Skibladner er rundt 50 meter lang og veier 206 tonn.

– Dette er ett av de mest spesielle oppdragene jeg har vært med på. Vanligvis støtter vi kampavdelinger på beltekjøretøy, hovedsakelig Leopard 2 og CV90, sier vognkommandør Kristian fra Telemark Bataljon.

Selv om Forsvaret har bidratt flere ganger tidligere er det hans første gang.
Vogna som brukes er «Wisent 2» som har vært i Forsvaret i knapt ett år. Med sine 63,5 tonn er bergingsvogna det tyngste og best beskyttede kjøretøyet i Hæren. Selv om mannskapet normalt er på tre personer gjøres dagens jobb med bare to stykker.

– Vanligvis har vi også en skytter om bord. Vi anså det ikke som nødvendig at han ble med på akkurat dette oppdraget, sier vognkommandør Kristian.

VERDENS ELDSTE
To dykkere har svømt rundt i det grumsete vannet og sjekket at Skibladner ligger trygt på vogna. Planker hamres inn mot skroget for å kile fast skipet.

– Hele prosessen kan ta lang tid. Detter er et gammelt skip. Derfor gjør det det så skånsomt som mulig, sier Rune Bråten.

I år har 20 154 passasjerene seilt med «Mjøsas hvite svane» som går i rute mellom Eidsvoll og Lillehammer. Skibladner har gjort den samme turen helt siden 1856, noe som gjør den til 
verdens eldste hjuldamper som fortsatt er i drift. Etter slippsetting på Minnesund foregår det inspeksjon og vedlikehold av skipet i fire uker. Deretter seiler det nordover for overvintring på Gjøvik.

Men først må skipet på land. Bergepanservognen fester et ankringsskjær i bakken. Fra fronten av kjøretøyet går en tjukk vaier ned til skipet. Bare vaieren har en vekt på 900 kilo. Sakte, men sikkert trekkes skipet helt ut av vannet før Rune Bråten sier stopp.

– Det gikk jo helt knirkefritt, sier han fornøyd.

Om sommeren seiler han selv på Mjøsa som kaptein på Skibladner. Til daglig er han navigatør og styrmann på Kongeskipet «Norge» som er drevet av mannskap fra Sjøforsvaret.

– I dag har vi sett at to forsvarsgrener kan trekke i samme retning.


Powered by Labrador CMS