Nyheter:
NH90: Dobbelt så dyr i drift
NH90-helikoptere vi koste flere milliarder kroner mer i drift enn det som var planen. – Det vil gå på bekostning av andre områder i Forsvaret, sier forsvarssjefen
Under høringen i Kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget om NH90 mandag 28. januar, kom det fram at Forsvaret kan gå på en kraftig budsjettsmell knyttet til drift av helikopteret. Siste NH90 vil ikke lande i endelig konfigurasjon før tidligst 2022, 14 år forsinket. De vil også bli betydelig mer kostnadskrevende å holde i lufta. I henhold til kravdokumentet fra 2001 skulle de 14 NH90-helikoptrene driftes for om lag en halv milliard kroner per år. For å nå målsettingen om 3900 flytimer i året som Langtidsplanen for Forsvaret har som ambisjon, må det brukes 470 millioner kroner ekstra hvert år.
Ifølge spesialrådgiver i Forsvarsdepartementet Birgitte Frisch er dette en varig økning. Beløpet kan imidlertid reduseres etter at Forsvaret får mer erfaring med å drifte helikopteret, skriver Frisch i en epost til Forsvarets forum.
Ekstrakostnaden vil bety rundt 14 milliarder kroner mer i driftsbudsjett gjennom levetiden til NH90 (2052) enn det som var estimert ved kravdokumentet i 2001. Det forutsetter at økningen i driftsbudsjettet på NH90 vil være på samme nivå gjennom hele levetidsløpet til helikopteret.
I fjor fikk anskaffelsen av NH90 kraftig kritikk av Riksrevisjonen, og heller ikke Forsvaret gikk fri.
Under høringen på Stortinget skyldte forsvarssjefen i all hovedsak på produsenten av NH90, Nato Helicopter Insdustries for forsinkelsene og manglende overholdelse av kontrakten.
Må prioritere NH90
Ifølge forsvarssjef admiral Haakon Bruun-Hanssen kan ekstrautgiften knyttet til NH90 gå på bekostning av andre deler av Forsvaret.
– Det er en prioritert del av driftsbudsjettet i Forsvaret. Noe som har lavere prioritet må ut for at vi skal kunne få opp driften av NH90. Alternativt må vi få bevilget ekstra penger.
– Er det noe som vil lide på bekostning ved at Forsvaret skal prioritere NH90?
– Det kan meget vel skje. NH90 er en viktig kapasitet for fregattene og Kystvakten. Vi har redusert antall fartøy fordi helikoptrene skulle levere en del av kapasiteten for oss.
– Hva er det totale driftsbudsjettet til NH90 når det er fullt ut operativt?
– Det vil ligge i størrelsesorden én milliard kroner per år.
– Er det inkludert 470 millioner kroner ekstra?
– Ja.
Mindre tid i lufta
Haakon Bruun-Hanssen sier at han er mer positiv til utviklingen av NH90 enn for to år siden. Det handler om å få kontroll på manglende flyt av reservedeler, styrke vedlikeholdet og driften av NH90. Det er mye som gjenstår, men forsvarssjefen ser et «lys» i enden av tunellen.
I motsetning til da han anbefalte at alle NH90 skulle brukes av fregattvåpenet, sier forsvarssjefen at det er mulig å hente ut flere flytimer til både fregattvåpenet og Kystvakten. At han ble overstyrt av forsvarsministeren i sin anbefaling om bare å bruke NH90 på fregatt, mener Bruun-Hanssen nå er riktig valg.
– Det er en erkjennelse hos forsvarsledelsen og i departementet, at skal vi få gjort de jobbene på fregatt og kystvakt, må det bevilges betydelig mer penger til drift.
– Vi må ha en større vedlikeholdsorganisasjon. Vi satser på å nå 3900 timer fordelt på begge fartøystyper. Vi vet at det vil koste mye mer penger enn det vi planla for.
– 5400 flytimer per år, det var nok til å tilfredsstille de opprinnelige kravene til Forsvaret, sa du under høringen. Nå reduserer man det til 3900 timer...
– Vi har en målsetting å komme opp dit vi skal (til 5400 timer journ. anm). Vi skal fly 2100 timer i løpet av 2020, så skal vi bygge videre opp.
– Vi må øke organisasjonen vår for å nå 3900 timer i 2024. Vi håper at vi blir mer effektive når vi får erfaring.
– Tror du NH90 vil bli en suksesshistorie for Forsvaret når helikoptrene blir fullt ut operative?
– Jeg kan vanskelig se at anskaffelsen noen gang vil bli sett på som en suksesshistorie. Pilotene forteller meg at det er et veldig godt helikopter. Det opererer veldig bra i nordområdene, det fungerer godt i dårlig vær og vi får stadig mer kunnskap og erfaring med å operere helikopteret.
– Det kan nok hende at vi om noen tiår ser på NH90 som et veldig godt helikopter.