Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1522_skandalehelikopterkaforum_1522_skandalehelikopterkahttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8582Dyrt: For å nå 3900 timer i lufta må det brukes 470 millioner kroner ekstra i drift hvert år. Det kan ramme andre områder i Forsvaret, mener forsvarssjefen (Foto: NTB Scanpix). /forum-media/PubImages/Bruun-Hanssen høring januar.jpgDyrt: For å nå 3900 timer i lufta må det brukes 470 millioner kroner ekstra i drift hvert år. Det kan ramme andre områder i Forsvaret, mener forsvarssjefen (Foto: NTB Scanpix).

NH90: Dobbelt så dyr i drift

NH90-helikoptere vi koste flere milliarder kroner mer i drift enn det som var planen. – Det vil gå på bekostning av andre områder i Forsvaret, sier forsvarssjefen

Under høringen i Kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget om NH90 mandag 28. januar, kom det fram at Forsvaret kan gå på en kraftig budsjettsmell knyttet til drift av helikopteret. Siste NH90 vil ikke lande i endelig konfigurasjon før tidligst 2022, 14 år forsinket. De vil også bli betydelig mer kostnadskrevende å holde i lufta. I henhold til kravdokumentet fra 2001 skulle de 14 NH90-helikoptrene driftes for om lag en halv milliard kroner per år. For å nå målsettingen om 3900 flytimer i året som Langtidsplanen for Forsvaret har som ambisjon, må det brukes 470 millioner kroner ekstra hvert år.

Ifølge spesialrådgiver i Forsvarsdepartementet Birgitte Frisch er dette en varig økning. Beløpet kan imidlertid reduseres etter at Forsvaret får mer erfaring med å drifte helikopteret, skriver Frisch i en epost til Forsvarets forum.

Ekstrakostnaden vil bety rundt 14 milliarder kroner mer i driftsbudsjett gjennom levetiden til NH90 (2052) enn det som var estimert ved kravdokumentet i 2001. Det forutsetter at økningen i driftsbudsjettet på NH90 vil være på samme nivå gjennom hele levetidsløpet til helikopteret.

I fjor fikk anskaffelsen av NH90 kraftig kritikk av Riksrevisjonen, og heller ikke Forsvaret gikk fri.

Under høringen på Stortinget skyldte forsvarssjefen i all hovedsak på produsenten av NH90, Nato Helicopter Insdustries for forsinkelsene og manglende overholdelse av kontrakten.

Må prioritere NH90

Ifølge forsvarssjef admiral Haakon Bruun-Hanssen kan ekstrautgiften knyttet til NH90 gå på bekostning av andre deler av Forsvaret.

­– Det er en prioritert del av driftsbudsjettet i Forsvaret. Noe som har lavere prioritet må ut for at vi skal kunne få opp driften av NH90. Alternativt må vi få bevilget ekstra penger.

Er det noe som vil lide på bekostning ved at Forsvaret skal prioritere NH90?

– Det kan meget vel skje. NH90 er en viktig kapasitet for fregattene og Kystvakten. Vi har redusert antall fartøy fordi helikoptrene skulle levere en del av kapasiteten for oss.

Hva er det totale driftsbudsjettet til NH90 når det er fullt ut operativt?

– Det vil ligge i størrelsesorden én milliard kroner per år.

Er det inkludert 470 millioner kroner ekstra?

– Ja.

Mindre tid i lufta

Haakon Bruun-Hanssen sier at han er mer positiv til utviklingen av NH90 enn for to år siden. Det handler om å få kontroll på manglende flyt av reservedeler, styrke vedlikeholdet og driften av NH90. Det er mye som gjenstår, men forsvarssjefen ser et «lys» i enden av tunellen.

 

 

forum_1522_skandalehelikopterkaforum_1522_skandalehelikopterkahttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8583Spørsmål: Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen var én av de som stilte på høringen 28. januar (Foto:Forsvarets forum). /forum-media/PubImages/Høring.JPGSpørsmål: Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen var én av de som stilte på høringen 28. januar (Foto:Forsvarets forum).

I motsetning til da han anbefalte at alle NH90 skulle brukes av fregattvåpenet, sier forsvarssjefen at det er mulig å hente ut flere flytimer til både fregattvåpenet og Kystvakten. At han ble overstyrt av forsvarsministeren i sin anbefaling om bare å bruke NH90 på fregatt, mener Bruun-Hanssen nå er riktig valg. 

– Det er en erkjennelse hos forsvarsledelsen og i departementet, at skal vi få gjort de jobbene på fregatt og kystvakt, må det bevilges betydelig mer penger til drift.

– Vi må ha en større vedlikeholdsorganisasjon. Vi satser på å nå 3900 timer fordelt på begge fartøystyper. Vi vet at det vil koste mye mer penger enn det vi planla for.

5400 flytimer per år, det var nok til å tilfredsstille de opprinnelige kravene til Forsvaret, sa du under høringen. Nå reduserer man det til 3900 timer...

– Vi har en målsetting å komme opp dit vi skal (til 5400 timer journ. anm). Vi skal fly 2100 timer i løpet av 2020, så skal vi bygge videre opp.

 

 

forum_1522_skandalehelikopterkaforum_1522_skandalehelikopterkahttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8584På fregatt: Haakon Bruun-Hanssen mener det er kapasitet til å bruke NH90 på fregatt og kystvakt. Her lander et NH90 på KNM Thor Heyerdahl i 2017 (Foto: Forsvaret). /forum-media/PubImages/20171116JØ_8791.jpgPå fregatt: Haakon Bruun-Hanssen mener det er kapasitet til å bruke NH90 på fregatt og kystvakt. Her lander et NH90 på KNM Thor Heyerdahl i 2017 (Foto: Forsvaret).


– Vi må øke organisasjonen vår for å nå 3900 timer i 2024. Vi håper at vi blir mer effektive når vi får erfaring.  

Tror du NH90 vil bli en suksesshistorie for Forsvaret når helikoptrene blir fullt ut operative?

  Jeg kan vanskelig se at anskaffelsen noen gang vil bli sett på som en suksesshistorie. Pilotene forteller meg at det er et veldig godt helikopter. Det opererer veldig bra i nordområdene, det fungerer godt i dårlig vær og vi får stadig mer kunnskap og erfaring med å operere helikopteret.

– Det kan nok hende at vi om noen tiår ser på NH90 som et veldig godt helikopter.

 

 

forum_1522_skandalehelikopterkaNH90-anskaffelsen<p>I 2001 ble 14 NH90 helikoptre bestilt for cirka 8 milliarder kroner. <br>Leverandør var Nato Helicopter Industries.<br>Samtlige helikoptre skulle vært levert innen 2008. <br>Kun to helikoptre i endelig versjon er levert til nå. Disse har fortsatt mangler. <br><i>Kilde: Riksrevisjonen</i><br></p>forum_1522_skandalehelikopterka


Publisert 28. januar 2019 17:50.. Sist oppdatert 29. januar 2019 09:56.