Nyheter

NARRATIV: Ifølge en overvåkingstjeneste for nettsensur ble britiske BBC natt til fredag blokkert i Russland. Også Facebook og flere andre medier skal være rammet. Vladimir Putin på øvelse Zapad i september i fjor.
NARRATIV: Ifølge en overvåkingstjeneste for nettsensur ble britiske BBC natt til fredag blokkert i Russland. Også Facebook og flere andre medier skal være rammet. Vladimir Putin på øvelse Zapad i september i fjor.

BBC loser russiske lyttere over på det mørke nettet

Russland har stengt nettsidene til flere vestlige medier, blant dem BBC og Deutsche Welle, som anklages for å spre desinformasjon om krigen i Ukraina.

Publisert

Også Voice of America, Radio Free Europe og andre medier fikk fredag sine nettsider blokkert av russiske myndigheter, opplyser det russiske nyhetsbyrået Interfax.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

BBC nekter imidlertid å la seg kneble og forsøker nå å lose sine brukere over det mørke nettet, der russiske myndigheter vil få større problemer med å gripe inn.

– Tilgang nøyaktig og uavhengig informasjon er en grunnleggende rett som ikke må fratas det russiske folk. Millioner av russere stoler hver eneste uke BBC, heter det i en uttalelse fra den britiske kringkasteren.

– Vi kommer fortsatt til å gjøre BBC News tilgjengelig i Russland og resten av verden, heter det videre.

Det mørke nettet

For å gi russere tilgang, forsøker BBC nå å lose dem over det såkalt mørke nettet der det er opprettet en alternativ kanal som skal omgå myndigheters sensur.

BBC lenker i en twittermelding til en artikkel fra 2019 , der de råder brukerne til å benytte seg av Tor-programvaren som sender internett-trafikk gjennom et verdensomspennende, frivillig nettverk av datamaskiner.

BBC oppgir videre lenker både til den russiske og ukrainske tjenesten, og anbefaler også brukere av den arabiskspråklige og persiske tjenesten å benytte seg av denne løsningen.

– Denne nettleseren kan skjule hvem som benytter den og hvilke data man får tilgang til, noe som kan hjelpe folk til å omgå overvåking og sensur fra myndighetene, heter det i artikkelen.

Radiostasjon la ned

Russiske myndigheter har også tatt den uavhengige radiokanalen Ekho Moskvy av lufta fordi den angivelig «med overlegg skal ha spredt falsk informasjon» om krigen i Ukraina.

Radiostasjonen, der energigiganten Gazprom er største eier, svarte sensuren med å stenge.

– Et flertall i Ekho Moskvys styre har besluttet å avvikle Ekho Moskvys radiostasjon og nettside, opplyste sjefredaktør Aleksej Venediktov tidligere i uka.

Powered by Labrador CMS