PÅ GELEDD: Amerikanske marinegaster stod oppstilt på geledd mens hangarskipet seilte forbi Drøbak.Foto: Mass Communication Specialist 2nd Class Brian Glunt, US Navy
Slik så innseilingen ut fra USS Gerald R. Ford
For første gang på 54 år er et amerikansk hangarskip på havnebesøk i Oslo.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det var 17. mai-stemning på land langs Oslofjorden da det enorme fartøyet seilte inn mot Oslo sentrum onsdag. Det amerikanske forsvaret sørget også for å dokumentere den historiske seilasen.
Annonse
Tips oss:
Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.
FØRSTE STOPP: På ettermiddagen 2. mai i år, forlot skipet marinebasen i Norfolk i USA og dro ut på sin første operative tokt noensinne. Ferdens første stopp er i Oslo denne uken.Mass Communications Specialist 2nd Class Jackson Adkins, US Navy
44 METER: USS Gerald R. Ford er 333 meter langt, 76 meter høyt og 78 meter bredt. Det er imidlertid bredest over vannet. Skroget er bare 44 meter bredtFoto: Mass Communication Specialist 2nd Class Brian Glunt
DETALJERT RUTE: To loser var om bord da det enorme amerikanske hangarskipet seilte inn Oslofjorden. Fartøyet er marginalt innenfor maksdybden i seilingsforskriften. Det har vært en større prosess for å lage ruta det amerikanske skipet fulgte inn Oslofjorden.Foto: US Navy Photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Brian Glunt
FLYTENDE FLYPLASS: Ifølge de offisielle tallene har USS Gerald R. Ford plass til over 75 luftfartøy om bord, mens andre kilder opererer med opp mot 90 fly og helikoptre. Under dekk finner man en gigantisk hangar hvor flyene kan stues tett i tett.US Navy Photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Brian Glunt
4539: Mannskapet er på 4539, ifølge de offisielle tallene. Blant dette er 2700 mannskap på selve fartøyet, mens resten i stor grad er knyttet til flyoperasjonene. Fra broen styres både skipsnavigasjonen og flytrafikken.FOTO: US Navy
SELVFORSYNT: Skipet er det største og trolig mest avanserte krigsskipet som noensinne er bygget. Det drives av to atomreaktorer og er dermed i prinsippet selvforsynt med energi.Foto: US Navy
STARBUCKS: Skipet har også 11 våpenheiser, som kan frakte 11 tonn om gangen – og det raskere enn forgjengerskipene, et søppelforbrenningsanlegg som i snitt brenner mellom 1,1 og 1,4 tonn søppel om dagen. På denne måten blir 100 kilo søppel redusert til ett kilo aske. Frisør, tannklinikk, og fullt utstyrt sykestue. Flere butikker og en Starbucks-sjappe.Foto: US Navy
VERDENS STØRSTE: Byggingen av det nye skipet startet allerede i 2009, og i 2013 ble det døpt. Prislappen var på 13,3 milliarder dollar – noe som med dagens kurs tilsvarer 145 milliarder kroner.Foto: US Navy
Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken stod det at det var første gang på mer enn 65 år at et amerikansk hangarskip besøkte Norge. Det er endret til at det er første gang på 54 år at et amerikansk hangarskip er på havnebesøk i Oslo. Forrige gang et amerikansk hangarskip besøkte Oslo var daværende USS Wasp (CVA-18) sommeren 1969. Etter dette har andre amerikanske hangarskip vært i Norske farvann, blant annet under Trident Juncture i 2018. Endringen ble gjort 26.05.2023, klokken 10.30.