Nyheter:

SALG: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) sier salget av Bergen Engines ikke ble vurdert etter reglene for eierskapskontroll i forbindelse med salget til det russiske selskapet TMH international.
SALG: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) sier salget av Bergen Engines ikke ble vurdert etter reglene for eierskapskontroll i forbindelse med salget til det russiske selskapet TMH international.

Salget av Bergen Engines ble ikke vurdert etter sikkerhetsloven

Ettersom Bergen Engines ikke er underlagt sikkerhetsloven, ble heller ikke salget til russiske TMH International vurdert etter reglene om eierskapskontroll.

Publisert Sist oppdatert

Saken er oppdatert med kommentar fra Emilie Enger Mehl (Sp).

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Det er svaret forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) gir på spørsmål fra stortingsrepresentant Emilie Enger Mehl (Sp), skriver NRK. Mehl ba statsråden svare på hvordan den norske motorfabrikanten, som er leverandør til det norske forsvaret, kan bli solgt til russiske interesser.

Bakke-Jensen svarer at Bergen Engines ikke er underlagt sikkerhetsloven og at reglene om eierskapskontroll derfor ikke kommer til anvendelse. Han viser til at Bergen Engines er underleverandør til selskapet Vard der forsvaret gjennomfører en sikkerhetsgradert anskaffelse av nye kystvaktfartøy. Det er Forsvarsmateriell (FMA) som håndterer selve anskaffelsen, mens vedlikeholdet ivaretas gjennom Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).

– Både FLO og FMA gjør vurderinger av hvordan salget vil påvirke vedlikehold, kontrakter og fremtidige leveranser der Bergen Engines AS nå er underleverandør, skriver Bakke i svaret til Mehl, og legger til at han ikke vil forskuttere utfallet av disse vurderingene.

Vakt oppsikt

Det har vakt betydelig oppsikt i det politiske miljøet at Bergen Engines, som utvikler motorer til tog og skip og har det norske Forsvaret som en av sine største kunder, er solgt til russiske TMH International. Fabrikken er i dag eid av britiske Rolls-Royce, som for ett år siden bestemte seg for å selge virksomheten.

Strider mot norske interesser

Emilie Enger Mehl (Sp), som stilte spørsmålet om ikke salget av Bergen Engines hadde vært vurdert etter bestemmelsene i sikkerhetsloven, er sterkt kritisk til redegjørelsen fra Bakke-Jensen.

– Når skal sikkerhetsloven hjelpe oss med å beskytte egne interesser om det ikke kan anvendes i denne saken? Her er vi i en situasjon der russere kan få ansvar for service og vedlikehold på motorer om bord i Marjata, ett av våre viktigste etterretningsfartøyer, samt i våre kystvaktskip, sier Mehl til E24.

Hun mener salget åpenbart er i strid i med norske interesser at regjeringen er nødt til å gripe inn og stanse salget. Slik kommenterer hun spørsmålet om hva Senterpartiet tenker om at Fremskrittspartiet vurderer mistillit som følge av saken:

– Vi har ikke behov for å verne om noen statsråder.

Powered by Labrador CMS