Nyheter:

Slepingen av «Helge Ingstad» nærmer seg gjennomført

Slepingen har gått raskere enn ventet. Fregatten er ventet å ankomme Hanøytangen torsdag formiddag.

– Vi forventer å være fremme ved Hanøytangen i 10-tiden. Da vil man bruke fire timer på fortøyning, sier Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell til NRK torsdag morgen.

Vel framme skal fregatten heves og plasseres på en lekter, som er den mest kritiske fasen.

– Det er ventet litt vind i området, noe som kan gi litt utfordringer. Men vi tar tiden til hjelp og studerer værprognosene kontinuerlig, sier Sandberg.

Hun regner med at fregatten er på plass på Haakonsvern søndag.

SLEPER FREGATTEN

Slepingen startet onsdag kveld etter at BOA og Forsvarsmateriell besluttet å endre stedet for heving av fregatten KNM «Helge Ingstad». Årsaken var at det var ventet store dønninger på havaristedet, noe som gjorde opprinnelig hevingsplan for risikabel. Det opplyste Forsvaret på sine hjemmesider.

Fregatten skulle i utgangspunktet tømmes for vann og heves på havaristedet, før den deretter skulle bli transport til Haakonsvern i Bergen. 

KNM «Helge Ingstad» er blitt flyttet fra Hjeltefjorden til Hanøytangen på vestsiden av Askøy – cirka 15 nautiske mil sørøst for havaristedet. Der er det ventet roligere vær og mindre bølger.

Fregatten ble fortøyd fast til de to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz», slik at de og KNM «Helge Ingstad» ble én, sammenkoblet enhet. Deretter har slepebåter dratt lekterne og fregatten samlet til Hanøytangen.

Forsvaret skriver at miljøtiltak vil bli iverksatt, og alle interessenter er informert om den alternative hevingsplanen.

Miljøtiltak betyr at Kystverket vil ha egne båter med lenser bak slepet, for å kunne fange opp eventuelt oljesøl.

TØMT FOR VANN

Natt til onsdag festet dykkerne de fire siste løftekjettingene til KNM «Helge Ingstad». Onsdag morgen gikk personell fra Marinen om bord på fregatten for å starte jobben med å pumpe vann ut av fartøyet. 

Personellet arbeider både på dekk og inne i fregatten – blant annet er det nødvendig å åpne dører og skott inne i fartøyet for å få pumpet ut nok vann. Personellet er også utstyrt med GoPro-kameraer som skal dokumentere hvordan det ser ut om bord. Materialet skal deretter overleveres politiet og Havarikommisjonen.