Mener NH90 har fått et altfor dårlig rykte

I dag ble det markert at Maritim helikopterving er opprettet på Bardufoss. Sjefen mener NH90 til tross for sine utfordringer er et formidabelt helikopter.

Publisert Sist oppdatert

Bardufoss flystasjon har eksistert i over 80 år, og 75 år som en av Luftforsvarets enheter. Basen har gjennom tidene hatt ulike navn, fokusområder og oppdrag.

1. januar ble 139 Luftving nedlagt og «Maritim helikopterving» ble opprettet. Den nye helikoptervingen er i gang med nye oppdrag, og skal ha hovedfokus på maritime områder, nærmere bestemt NH90-helikopteret på fregatt og Kystvakten.

Formidabel maskin

Men innfasingen av NH90 har ikke vært uten utfordringer. Vedlikeholdsbehovet for NH90 er 15 ganger høyere enn forutsatt. Det har vært forsinkelser i anskaffelsen og innfasingen som fører til lav tilgjengelighet og færre flytimer.

Driftskostnader ved NH90 er også langt høyere enn tidligere antatt. Kontrakten med leverandøren har vesentlig svakheter og oppfølgingen fra norsk side har heller ikke vært god, er noe av det Riksrevisjonen har påpekt tidligere.

Til tross for dette mener oberst Eirik Stueland, sjef for Maritim helikopterving (MHV), at NH90 er en formidabel maskin.

– Det eksisterer ikke en maskin i verden som har de kapasitetene som NH90 har. Spesielt i fregattrollen hvor vi skal drive med antiubåt- og antioverflate-krigføring, sier Stueland, før han fortsetter:

– Vi har hatt en del utfordringer på vedlikeholdet med deleproblematikk og måten vedlikeholdet gjennomføres på. Men maskinen i seg selv er så god at det oppveier for veldig mange av utfordringene. Vi ser også at en del av de tiltakene som vi gjennomfører og har gjennomført i løpet av siste årene, har gitt en forbedring i leveransen. Og den skal bare øke fremover, sier Stueland.

Brukes av Kystvakten

Obersten er veldig fornøyd med å være i gang med den Maritime helikoptervingen. I tillegg til den maritime dreiningen, vil helikoptervingen opprettholde sine oppgaver med tanke på drift av flyplassen på Bardufoss, flyskole og økende alliert trening.

– De oppdragene består, men hovedfokuset – totallevereansen for MHV – skal være til Sjøforsvaret. Vi har også ansvaret for sikkerheten på Banak og så har vi våre avdelinger på Haakonsvern i Bergen. Vi er spredt over hele Norge, sier Stueland.

Kystvakten skal støttes av 337 skvadron, mens 334 skvadron har ansvarsområde for NH90 på fregatt.

NH90 har vært i bruk for Kystvakta en stund. Første operative toktet var gjennomført for tre år siden.

– Men vi har ikke full kapasitet ennå. Vi satser på at i løpet av 2020 så skal vi ha en kapasitet som skal levere i henhold til et sett med kriterier. Og i løpet av 2024 så bør alle kapasiteter være på plass, sier Stueland.

Les også: Kystvakten sterkt bekymret for helikopterberedskapen

– Når det gjelder fregattoperasjoner så er vi helt i startfasen. Vi begynte i høsten 2019 med den type operasjoner. Det har aldri vært gjennomført før i Luftforsvarets regi med sonar og torpedoer på helikoptrene. Så dette tar litt lengre tid å få til.

Maritim krigføring

Men på grunn av erfaringene på Kystvakten så mener Stueland at det blir lettere å innfase NH90 på fregatt.

– Med NH90 på fregatt endrer vi drastisk Norges kapabilitet i forhold til maritim krigføring. Dette inkluderer kapasitet innen krigføringsområder som anti-ubåt og anti-overflate, men også støttefunksjoner som logistikk og medisinsk evakuering. Helikoptervingen skal understøtte alle disse oppdragene med NH90. Den kapasiteten bør være oppe og gå operativt i årsskiftet mellom 2024 til 2025, fastslår Stueland.

Planen er med andre ord at alle NH90 helikoptrene er fullt operative i 2025, underlagt Maritim helikopterving på Bardufoss.