Nyheter:

LANDGANG: Skipet «Ark Germania» har med seg 230 kjøretøy. Totalt skal cirka 8000 kjøretøy fraktes til Norge.

Fortroppen

230 tyske kjøretøy og 70 containere kom fredag til Fredrikstad. Og dette er bare fortroppen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke måkeskrik, men lyden av kraftige dieselmotorer som dominerer på Borg havn i Fredrikstad. Fredag morgen la det 195 meter lange skipet «Ark Germania» til fullastet med tysk militærutstyr. Materiellet skal til høstens storøvelse: Trident Juncture.

–  Nå starter det, konstaterer forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

En panservogn ruller ned rampen på det enorme fartøyet og forbi Bakke-Jensen og justisminister Tor Mikkel Wara. Begge var på plass i Fredrikstad for å ta imot den hittil største ankomsten av militært materiell i Norge.

FORSVARSMINISTER: Frank Bakke-Jensen (H), Justisminister Tor Mikkel Wara (Frp) og løytnant Nicolaus Berghammer (med ryggen til).


Logistikk. – Frakt av personell og materiell over store avstander og mottaket av disse er en viktig del av øvelsen. Trident Juncture viser at Nato tar Forsvaret av Europa på alvor og at alliansen vender tilbake til sitt gamle oppdrag, sier forsvarsminister Bakke-Jensen.

Bak ham ruller en jevn strøm av lastebiler forbi. Innen øvelsen starter for alvor den 25 oktober skal skip frakte om lag 240 000 tonn i en omfattende logistikkoperasjon. Tyskland stiller med over 8000 soldater og er dermed en av de største bidragsyterne.

– Dette er det første av 13 slike skip med tysk materiell. I starten kommer logistikk-elementet. Deretter kommer kampkjøretøyene og stridsvogner etter hvert, forklarer løytnant Nicolaus Berghammer.

OSLOFJORD HEIMEVERNSDISTRIKT: Distriktssjef i HV01: Oberstløytnant Børge Gamst.
BORG: Stor medieinteresse for det hittil største enkeltmottaket av alliert støtte. Heimevernet står for objektsikringen på Borg havn.
HEIMEVERN: Soldat fra HV01 står vakt ved det tyske materiellet.


Oppdrag. Han er ansvarlig for å koordinerer mottaket og laste av de tyske skipene. Om bord sjekker norske veterinærer alle kjøretøy og containere. De ser etter frø, jord eller andre ting som er potensielle smittebærere. Enkelte av kjøretøyene får et rødt kryss tegnet på panseret.

– Alt utstyret blir sjekket før vi sender det videre til leire for tysk personell på Gardermoen, Sessvollmoen og Rødsmoen. Så langt har vi noen kjøretøy som måtte vaskes på nytt, men vi har fasiliteter klare for dette formålet, forklarer løytnant Berghammer.

– Blir øvelsen en slags eksamen for Nato Response Force?

– Ja, det vil jeg si. Det er viktig å øve strategisk deployering på denne måten. Det er veldig sjelden vi får gjort det i så stor skala, sier Berghammer.

Heimevernet. Det er styrker fra Oslofjord Heimevernsdistrikt 01 som sørger for at Berghammer og hans kollegaer kan konsentrere seg om jobben sin. Flere steder på kaia går HV-soldater med våpen.

– På et sted med båtanløp er det som er under vannlinja minst like interessant som det som er over. Derfor har vi hatt dykkere for å klarere under vann i havneområdet. Dette er et veldig komplekst objekt å beskytte, forteller oberstløytnant Børge Gamst.

Han er distrikssjef for HV01 og har ansvaret for tre objekter: Borg havn, den sivile terminalen på Rygge flyplass og Rolvsøy godsterminal.

– Vi har kontinuerlig vakthold til siste allierte soldat har forlatt stedet en gang i desember. Vi gjennomfører en skarp operasjon i øvelsen, forklarer han.

Løytnant Nicolaus Berghammer.

Hovedmottak. En jevn strøm av kjøretøy sørger for at «Ark Germania» tømmes sakte, men sikkert. Fra skipet ankommer har det bare åtte timer før det må legge ut igjen. Og dette er bare starten. Borg havn er nemlig hovedmottak i Sør-Norge for militært materiell. Innbyggerne i Fredrikstad må derfor venne seg til synet av militære kolonner i månedene fremover. Om bare noen dager kommer et nytt skip.

– Jeg blir her for å ta imot alle skipene med utstyr. Jeg blir også igjen for å sende materiellet tilbake når øvelsen er over, forteller Nicolaus Berghammer.

Han skal ikke reise hjem igjen før starten av desember. Det plager ham ikke nevneverdig.

– Det er jobben min å være ute på oppdrag i lange perioder. Jeg er vant med det, sier han.

KOLONNER: Kjøretøyene ombord utgjør nesten 20 kolonner som skal til Gardermoen, Sessvollmoen og Rena.
SKIP: Ombord på «Ark Germania». 13 slike skip må til, bare for å frakte det tyske utstyret.
SANITET: Logistikk- og sanitet utgjorde størsteparten av lasten. Senere kommer kampkjøretøy og stridsvogner.



Powered by Labrador CMS