Nyheter:
NH90: Sviktet i alle ledd
Riksrevisjonen mener Forsvaret og Forsvarsdepartementet har sviktet i forbindelse med NH90-kjøpet.
Leverandøren Nato Helicopter Industries (NHI) slipper heller ikke unna kritikk fra Riksrevisjonen. De har ikke levert det de lovet. Det ble klart da Riksrevisjonens gransking av anskaffelsen og innfasingen av NH90 ble offentliggjort torsdag 25. oktober 2018.
– Det har vært mangler i kontrakten, dårlig planlegging og manglende koordinering og styring i lange perioder, sier riksrevisor Per-Kristian Foss, ifølge en pressemelding.
Det har vært mangler i kontrakten, dårlig planlegging og manglende koordinering og styring i lange perioder
Riksrevisjonen viser til at leveransen av de 14 NH-90 helikoptrene til Forsvaret blir levert 14 år på overtid. Så langt er åtte levert, og de siste helikoptrene antas skal komme til Norge i 2022. Etter planen skulle samtlige ha vært på plass i 2008.
Under pressekonferansen i Oslo sa riksrevisor Per-Kristian Foss at anskaffelsen av det som var tenkt som et enhetshelikopter for Forsvaret kom skjevt ut fra starten.
– Dette helikopterkjøpet er en serie av unnlatelser: Stortingets forutsetninger var at man skulle bruke kjent teknologi og dokumentere driftssikkerhet. Så (i 2001) gikk daværende forsvarsminister Godal (Bjørn Tore, i Arbeiderpartiet, journ. anm) til en bedrift som ikke hadde produsert helikoptre før, og ikke hadde dokumentert produksjonssikkerhet.
PEKER PÅ FLERE SVAKHETER
Riksrevisjonen peker på flere svakheter ved anskaffelsen og innfasingen av NH90: Vedlikeholdsbehovet for NH90 er 15 ganger høyere enn forutsatt. Det har vært forsinkelser i anskaffelsen og innfasingen som fører til lav tilgjengelighet og færre flytimer.
Driftskostnader ved NH90 er også langt høyere enn tidligere antatt. Kontrakten med leverandøren har vesentlig svakheter og oppfølgingen fra norsk side har heller ikke vært god, står det i rapporten.
– NHI har åpenbart mye av ansvaret for forsinkelsene. Det er kritikkverdig at Forsvarsdepartementet og Forsvaret ikke gikk grundigere inn i grunnlaget for å velge NH90, og ikke tok risikoen på større alvor, sier Foss som også er kritisk til innfasingen av helikoptrene.
Det er kritikkverdig at Forsvarsdepartementet og Forsvaret ikke gikk grundigere inn i grunnlaget for å velge NH90
– I Forsvaret har verken planleggingen, bemanningen, eller koordineringen av de involverte vært god nok.
Riksrevisoren mener svikten er «alvorlig» både på grunn av prislappen på over sju milliarder kroner, men også på grunn av de operative konsekvensene for kystvaktfartøy og fregatter som har stått uten helikopter. Riksrevisjonen gir også kritikk for mangel på informasjon til Stortinget.
KOSTER MER ENN ANTATT
I rapporten fra Riksrevisjonen svarer forsvarsminister Frank Bakke-Jensen på kritikken. Han mener det er mulig å tilfredsstille Forsvarets behov for antall flytimer. Det vil i så fall koste vesentlig mer enn tidligere antatt. Ifølge Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) er det beregnet å koste 470 millioner kroner ekstra å nå 3900 flytimer i året.
Bakke-Jensen erkjenner videre at anskaffelsen og innfasingen har tatt for lang tid, noe som har ført til svekket militær kapasitet. Likevel:
«At det er mangler på helikoptre levert i endelig versjon er imidlertid ikke unormalt med så komplekse systemer som et NH90-helikopter er», heter det i tilsvaret.
Videre mener forsvarsministeren at Riksrevisjonens forslag til tiltak ved fremtidige anskaffelser, som tydeligere ansvarsfordeling, lavere terskel for å gi leverandører bøter ved kontraktsbrudd samt grundigere risikovurderinger, er gode forslag. Bakke–Jensen trekker særlig frem opprettelsen av Forsvarsmateriell i 2016. Det kan «styrke den strategiske styringen av materiellinvesteringer og materiellforvaltning i forsvarssektoren».
Tidligere har Diedrik Kolff i Forsvarsmateriell Luftkapasiteter fortalt at driftskostnadene ved NH90 vil bli lavere med tiden.
– Jeg tror også vi vil oppleve at det blir mindre vedlikeholdskrevende med tiden når den begynner å opereres av Luftforsvaret. Det vil gå ned med tiden, men det vil fortsatt kreve mer enn for eksempel Lynx-helikoptrene.
Hele rapporten fra Riksrevisjonen kan du lese her.