Nyheter
BESKYTTELSE: Det tar to til tre dager å få fraktet kornet ut av Odesa. Dersom infrastrukturen blir angrepet, i løpet av disse dagene vil det kunne få store konsekvenser for last og skip. Nå ber Ukraina om beskyttelse fra Nato-skip.
Foto: Efrem Lukatsky, AP
Ukraina ber om Nato-beskyttelse av kornskip
En alternativ rute for kornskip krever militær beskyttelse fra Nato-skip, mener Leder i Den ukrainske kornhandlerforeningen, Mykola Gorbatsjov.
Ukraina håper å ha funnet en ny rute for å frakte korn ut til verdensmarkedet. Men det er usikkert om noen er villige til å bruke den.
Etter at Russland brøt ut av kornavtalen og truet med å behandle alle skip på vei til eller fra Ukraina som fiendtlige, er det blitt jobbet på spreng med å finne alternative ruter for kornet.
En av dem kan være i en tynn og sårbar humanitær korridor helt inntil kysten av Romania og Bulgaria. Ukraina klarte forrige uke å hjelpe et Hongkong-flagget konteinerskip ut den veien, uten at det ble avfyrt skudd mot skipet.
Skipet – Joseph Schulte – hadde sittet fast i havna i Odesa siden invasjonen startet.
Nå håper ukrainske landbruksorganisasjoner at dette kan bli en ny rute for kornet.
– Dette viser at vi er klare til å bruke alternative ruter, sier Denys Martsjuk, nestleder i Jordbruksrådet, Ukrainas største jordbruksgruppe.
Les også: Slik organiseres donasjoner til Ukraina: – Det er et spleiselag
Tviler
Han sier det er behov for at flere skip – sju til åtte – kommer seg trygt gjennom korridoren før den kan tas i bruk til korneksport.
– Kanskje kan denne alternative ruta bli en korridor for skip som frakter korn og oljefrø i framtiden, sier Martsjuk.
Ukraina har stilt 547 millioner dollar til rådighet for forsikring av kornskip, men kornhandlerforeningen UGA sier at de likevel tviler på at mange skipseiere vil ta sjansen.
– Det er særlig fordi det tar minst to til tre dager å laste et skip i havnene i Odesa. Hvis infrastrukturen blir rammet av et angrep i denne perioden, er det fare for skade på skip og last, sier UGA-leder Mykola Gorbatsjov.
Vil ha Nato-beskyttelse
Han ber om at det i stedet kommer på plass en militær beskyttelse der Nato-skip står for sikkerheten.
Ukraina er en av verdens største korneksportører og siden Russlands angrepskrig startet har verdens kornforsyning blitt kraftig rammet. Det går særlig ut over fattige land.
Verdenssamfunnet er derfor tungt inne i arbeidet med å få i gang korneksporten igjen. Kornavtalen – som ble fremforhandlet av FN og Tyrkia – sørget for at en viss eksport kunne komme i gang. Avtalen ble forlenget flere ganger, men i sommer brøt Russland ut av den.
Trussel fra russiske krigsskip
Moskva anklaget da FN og Ukraina for løftebrudd og krevde også lettelser i sanksjonene. Etter at avtalen løp ut har Russland trappet opp angrepene mot ukrainske havner og kornlagre.
Russiske krigsskip i Svartehavet har samtidig truet med å angripe skip som forsøker å frakte kornet ut.
Prisen på hvete har steg med over 10 prosent siden avtalen kollapset.
Det er nå elva Donau som utgjør den viktigste eksportruten for ukrainsk korn. Denne ruten er mye dyrere og vanskeligere, noe som gjør at eksporten er langt lavere enn det som produseres.
Sluttfører avtale
Ifølge Financial Times er Kyiv i ferd med å sluttføre en avtale med globale forsikringsselskaper om forsikring av skip som reiser til og fra landets svartehavshavner.
Avtalen kan være på plass allerede neste måned. Ifølge Oleksandr Gryban, spesialutsending for Ukrainas finansminister, kan den føre til at så mange som 5 til 30 skip kan seile ut gjennom det som omtales som de farlige områdene i ukrainsk farvann.
– Det avhenger av hvordan strukturen på avtalen blir og hvordan myndighetene og de private forsikringsselskapene deler på risikoen, sier Gryban.
Beskyttes av raketter
Financial Times skriver at ukrainske myndigheter mener deres raketter kan beskytte skip i en korridor innen 100 nautiske mil utenfor deres kyst.
Marcus Baker i den globale forsikringsgiganten Marsh sier at et partnerskap mellom det private og det offentlige vil gjøre skipseiere tryggere på å seile med korn ut av Ukraina.
Ifølge Gryban skal Ukraina blant annet bruke av fondet for gjenoppbygging av veier til å stille med en kreditt som kan brukes hvis kornskip blir skadd. Fondet er finansiert av en økt drivstoffavgift.