Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_2151_nærmersegenighetomubforum_2151_nærmersegenighetomubhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=9715NY UBÅT: Ubåtene er basert på designet til den tyske 212A-ubåten og har arbeidsbetegnelsen 212 Common Design. Arkivfoto/forum-media/PubImages/160830_NoCo_Weber_19.jpgNY UBÅT: Ubåtene er basert på designet til den tyske 212A-ubåten og har arbeidsbetegnelsen 212 Common Design. Arkivfoto

Nærmer seg enighet om ubåt-kontrakt med Tyskland

Norge og Tyskland har som mål å ha en ferdig forhandlet kontrakt på anskaffelse av to tyske og fire norske ubåter innen utgangen av 2019.

Tilbudet fra det tyske verftet thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) er evaluert, og prosessen med leverandøren har nå gått inn i en ny fase. Det melder Forsvarsdepartementet i en pressemelding.

– Norge og Tyskland har som mål å ha en ferdig forhandlet kontrakt på anskaffelse av to tyske og fire norske ubåter innen utgangen av 2019. Det planlegges videre med felles signeringstidspunkt i første halvår 2020 og leveranse fra 2026 og utover. Avtalene om industrisamarbeid planlegges inngått parallelt med kontrakten på de nye ubåtene, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

Samarbeider tett

Anskaffelsesorganisasjonene Forsvarsmateriell (FMA) i Norge og Bundesamt für Ausrüstnung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw) i Tyskland har gjennomført en grundig evaluering av tilbudet fra tkMS og har nå gått inn i en ny fase som involverer utstrakt dialog med leverandøren.

Norge og Tyskland arbeider tett sammen om å anskaffe de nye ubåtene og kommer til å anskaffe identiske ubåter i samme tidsrom. Dette vil gi stordriftsfordeler og besparelser i levetiden til ubåtene.

Foruten samarbeid om felles anskaffelse og felles levetidsforvaltning av de nye ubåtene, omfatter det maritime materiellsamarbeidet også marine-til-marine-samarbeid, forsknings- og utviklingssamarbeid og missilsamarbeid.

Koster 41 milliarder

De fire nye ubåtene skal erstatte dagens seks ubåter i Ula-klassen. Ubåtene er basert på designet til den tyske 212A-ubåten og har arbeidsbetegnelsen 212 Common Design.

Prosjektet har en kostnadsramme på 41 milliarder kroner. Dette blir Sjøforsvarets største investering noensinne.

Ifølge Forsvaret vil de nye ubåtene få vesentlig lengre rekkevidde, større utholdenhet og kan være mye lengre under vann. De nye ubåtene får også bedre evne til å oppdage og identifisere overflatefartøyer og ubåter på betydelig lengre avstander enn tidligere.

Publisert 13. juni 2019 12:29.. Sist oppdatert 14. juni 2019 08:04.