Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_3395_mpahangarpåevenesgodforum_3395_mpahangarpåevenesgodhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=11379ENIGE: Avinor har bedt Luftfartstilsynet godkjenne plasseringen av den nye hangaren for de maritime patruljeflyene på Evenes. Nå har Luftfartstilsynet godkjent plasseringen. Skisse. Forsvarsbygg/forum-media/PubImages/MPA5.jpgENIGE: Avinor har bedt Luftfartstilsynet godkjenne plasseringen av den nye hangaren for de maritime patruljeflyene på Evenes. Nå har Luftfartstilsynet godkjent plasseringen. Skisse. Forsvarsbygg

MPA-hangar på Evenes godkjent av Luftfartstilsynet

Mener ny hangar på Evenes luftstasjon kan bygges uten at det gir negative konsekvenser for sivil og militær luftfart.

Avinor har bedt Luftfartstilsynet godkjenne plasseringen av den nye hangaren for de maritime patruljeflyene på Evenes. Nå har Luftfartstilsynet godkjent plasseringen.

Det var avisen Fremover som først skrev om saken.

NY RUNDE

Den opprinnelige planlagte plasseringen av hangar for maritime patruljefly (MPA) på Evenes viste seg å kunne påføre turbulens for fly som lander fra sør. Det kunne i verstefall gi millionregning til sivile flyselskaper og passasjerer som også bruker Evenes, fordi flyene ved noen anledninger da måtte fly rundt og lande fra andre siden.

Dermed var det nødvendig å gå en ny runde med plasseringen av MPA-hangaren, som nå blir i det samme området som tidligere; sør-vest for rullebanen. Men hangaren er nå vridd slik at den blir stående parallelt med vindretningen som kan føre til turbulens.

Les også: Partene enig om plassering av MPA-hangar på Evenes

I godkjenningen har Luftfartstilsynet satt krav om at Avinor skal etablere rutiner for å måle at turbulensanalysene som ligger til grunn for godkjenningen, er reelle.

– Avinor skal avdekke eventuelle uforutsette effekter av bygningen basert på tilbakemelding fra flyoperatørene og lufttrafikktjenesten. Evalueringsrapport oversendes Luftfartstilsynet ett år etter at MPA-hangar er ferdigstilt, heter det i godkjenningen fra Luftfartstilsynet, ifølge Fremover.

HVOR SKAL P8 INNFASES?

Etter planen skulle hangaren til de nye maritime patruljeflyene stå ferdig i august 2022, men ferdigstillelsen kan nå bli inntil ett år forsinket. Leveransen av de første nye MPA-flyene er forventet til sommeren 2022 og alle flyene skal være i Norge før 2023. Planen var at bygget da skulle være ferdigstilt for å ta imot de nye flyene.

Forsinkelsene fører til at P8-flyene kan bli faset inn et annet sted enn på Evenes. Men det er fortsatt ikke tatt noen avgjørelse på dette, selv om Forsvaret ifølge Fremover nå vurderer Evenes til innfasingen.

– Luftforsvaret mottok derfor et nytt oppdrag fra Forsvarsstaben den 17. januar 2020 om å levere et oppdatert innspill som inkluderer en vurdering av Evenes som midlertidig lokasjon på lik linje med øvrige alternativer. Luftforsvaret jobber nå med en oppdatert utredning hvor Evenes også vurderes, skriver kommunikasjonssjef i Luftforsvaret oberstløytnant Stine Barclay Gaasland i en e-post til avisen.

Publisert 6. februar 2020 14:34..