Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Mens statsminister Erna Solberg og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen er lufta i det nydøpte helikopteret, forteller oberstløytnanten hva SAR-Queen (Search and Rescue, journ. anm) betyr for beredskapen i landet. Flymaskinen som inntil 1. september var kjent som AW101, er fra nå titulert som dronningen av søk og redning. Det betyr et stort løft for beredskapen, sier Pettersen som er sjef for 330 skvadron.
Annonse
– Det er klart at helikopteret har potensiale til å redde flere liv.
Større, raskere og bedre
55-åringen forteller at helikopteret kan fly lengre og raskere, det er større og kan bære en tyngre last. Sensorkapasiteten har også tatt en stort sprang sammenlignet med det aldrende Sea King som først ble tatt i bruk på 70-tallet. Det har likevel vært en utfordrende vei fram til at helikopteret nå kan fly oppdrag. Det har vært forsinkelser i innfasingen, blant annet på grunn av koronapandemien og problemer med sertifiseringen av helikoptrene.
Nå er tre helikoptre på beredskap fra Sola. De nærmeste to årene skal etterhvert Sea King fases ut samtidig som 16 SAR-Queens løser oppdrag fra seks baser fra sør til nord, forteller Pettersen. Per nå er åtte helikopter på plass.
– Det nye helikopteret gir oss muligheten til å bygge videre på «SAR-stigen». Flere av våre oppdrag er tidskritiske, og det å ha muligheten til å fly lenger og raskere betyr noe, sier Pettersen.
Pettersen som har flydd Sea King siden 1988, sier det er litt vemodig at helikopteret begynner å nærme seg slutten av sin livssyklus. Han understreker likevel at Sea King ennå ikke har utspilt sin rolle.
– Planen er at vi faser ut Sea King i årskiftet 2022-23. Inntil det vil fortsatt helikopteret bety mye for beredskapen i landet, sier skavdronssjefen
Testet i tre år
Gard Lien, Per Christian Bach og Ørjan Gullbekkhei er redningsmenn om bord Forsvarets nye redningshelikoptre. De har operert om bord både Sea King tidligere. Fra nå av er det SAR-Queen de vil rykke ut med når alarmen går.
I likhet med sjefen fremhever de potensiale for å redde flere liv.
– For eksempel ved evakuering fra skip betyr det mye hvor mange du kan løfte. Ved tilfelle hadde vi 17 markører om bord. Helikopteret hadde fortsatt kapasitet til å løfte en god del flere, sier Per Christian Bach.
Nye redningshelikoptre
AW101 - nå offisielt kjent som SAR Queen er Norges nye redningshelikopter
Overtar oppdraget etter Sea King som utfases gradvis fram til 2022-23
Norge skal anskaffe 16 av helikoptertypen
Produsent er Leonardo Helicopters (tidligere Agusta/Westland)
Besetning på seks: to piloter, systemoperatør, maskinist, lege og redningsmann
Tre motorer på 2041 hestekrefter hver
Cruisehastighet: 278 km/t
Rekkevidde: 266 nautiske mil (ca. 500 kilometer)
Kilde: Forsvaret
De siste årene har de vært med på å teste og utvikle prosedyrer for redningshelikopteret gjennom det de kaller «OT & E» (Operational testing and evaluation). Hensikten er å finne best mulig løsninger for den nye maskinen og løse eventuelle problemer som oppstår.
– Vi har kommet mye lenger i den prosessen enn for tre år siden, sier Lien før Bach legger til:
– Vi tror at vi har funnet fram til gode løsninger, men vi er ikke helt i mål ennå. Om 40 år vil fortsatt «tweeke» på prosedyrene.
– Verdens beste
På rullebanen trer sjef Luftforsvaret Tonje Skinnarland og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen ut av bakluka på SAR-Queen.
– Jeg ser ikke noe grunn til å trekke tilbake uttalelsen om verdens beste redningshelikopter, smiler Skinnarland.
– Men det var en kort tur, sier Skinnarland som mener det er viktig å feire milepælen Luftforsvaret har nådd ved at SAR Queen er operativt.
– Jeg vil takke 330 skvadron for den innsatsen de gjør hver dag hele året, fortsatte Skinnarland.
Tidligere på dagen rettet også statsminister Erna Solberg en takk til innsatsen personellet på 330 skvadron hadde lagt ned for å få det til: Helikoptrene blir ikke bedre enn menneskene som flyr og drifter dem, var budskapet.
Bakke-Jensen gliste om kapp med sjefen for Luftforsvaret etter den luftige turen med SAR Queen.
– Det var en helt fabelaktig start. I beredskapssammenheng er dette noe av det beste vi har, og den vil kunne fly i langt dårligere vær enn Sea King kan, sier Bakke-Jensen.
NB! I en tidligere versjon av teksten ble det vist til at sjef Luft Tonje Skinnarland hadde sagt at «Helikoptrene blir ikke bedre enn menneskene som flyr og drifter dem». Det korrekte var at det var Solberg som uttalte det.