Nyheter:

Luftforsvaret får kritikk mange år etter Kebnekaise-ulykken

Et varsel fra en tidligere ansatt i Luftforsvaret i 2017 førte til en ny granskning av Kebnekaise-ulykken. Kartet til pilotene var feil, viser granskningen.

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyulykken i 2012 har blitt gransket av en rekke enheter, men en tidligere ansatt i Luftforsvaret sendte i desember 2017 et ti sider langt brev til ledelsen i forsvarsgrenen der han varslet om kritikkverdige forhold rundt ulykken som ikke har kommet fram, skriver Klassekampen 22. mars 2019. 

Varselet gikk helt til topps i Forsvaret og førte til at forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen satte sin egen interne revisjonsgruppe på saken samme måned som varselet ble mottatt.

Sommeren 2018 leverte revisjonsgruppen en delrapport til Bruun-Hanssen og flere andre topper i Forsvaret. I rapporten får Luftforsvaret svært hard kritikk seks år etter ulykken, ifølge avisen. Forsvaret gir varsleren rett i to ting: Kartet til besetningen var mangelfullt og feil, og Luftforsvaret undersøkte aldri hvordan det kunne skje.

Bildet er fra leteaksjonen etter Hercules-flyet - i Kebnekaise-området i Nord-Sverige. Foto: Christian Nørstebø.
Hercules-flyet Siv krasjet i Kebnekaise 15. mars 2012. Foto: Forsvaret.
Bildet er fra leteaksjonen etter Hercules-flyet - i Kebnekaise-området i Nord-Sverige. Foto: Christian Nørstebø.


Kartet besetningen fikk overlevert, hadde for lave tall for minste sikre flyhøyde, ifølge internrevisjonen. Kartet manglet også vesentlige opplysninger om terrenget på den svenske siden av grensen.

15. mars 2012 styrtet et Hercules-fly fra Forsvaret som var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna i Sverige, inn i fjellveggen på Kebnekaise. Alle fem om bord omkom.

Powered by Labrador CMS