Nyheter

I LUFTA: Etter en krevende mekanisk redningsaksjon kom flyet av typen LC-130 Skibird på vingene igjen. Her tar det av fra Amundsen-Scott-stasjonen på Sydpolen etter reparasjon.

Tre soldater reiste til Sydpolen for å reparere strandet Hercules

Flyet ble stående på Amundsen-Scott-stasjonen da en kabel røk. Tre soldater fra den amerikanske nasjonalgarden ble sendt for å reparere flyet i bitende kulde.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Redningsaksjonen til Jordens sydligste ytterpunkt er beskrevet av det amerikanske forsvarets pressetjeneste Dvidshub. Det hele startet med at et modifisert Hercules-fly av typen LC-130 «Skibird» fikk problemer da en kabel som kontrollerer flyhalens høyderor røk.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Skibird-flyet fløy ned forsyninger til Amundsen-Scott-stasjonen i Antarktis, som del av operasjon «Deep freeze». Operasjonen er det amerikanske forsvarsdepartementets støtte til forskningstasjoner i Antarktis.

Utendørs i -40 grader

Det var under et slikt oppdrag at kabelen røk, og flyet ble stående på Scott-Amundsen-stasjonen.

Det er ikke mulig å fly flyet uten å kunne justere høyde med haleroret. Det går ikke frem av pressemeldingen når de tekniske problemene inntraff, men redningen ankom 23. november.

Da hadde moderavdelingen til flyene, 109th Airlift Wing, mobilisert tre teknikere fra tre ulike delstater for å dra ned og reparere flyet.

Stabssersjant Jonathan Hooker fra 109th Airlift Wing i New York, stabssersjant Grant Santese, som er flymekaniker ved Pennsylvanias 193rd Special Operations Wing og hydrauliker og teknisk sersjant Dennis Craig fra Kentuckys 123rd Airlift Wing fikk oppdraget.

MEKANIKER-TEAMET: Staff Sgt. Grant Santese, Tech Sgt. Daniel Craig og Staff Sgt. Jonathan Hooker arbeidet i to dager for å få det strandede flyet på vingene igjen i slutten av november 2022.

De tre arbeidet med å reparere maskinen fra 23. til 25. november under krevende forhold. Ettersom det ikke er noen hangarer på Sydpolen, måtte alt arbeidet foregå utendørs. Temperaturen på det tidspunktet lå på rundt minus 40 grader.

– Det var krevende å holde varmen og vi begynte å få symptomer på frostskader fra den ekstreme kulden og cyanose (blåfarge på lepper, negler og slimhinner som følge av oksygenmangel i blodet, red.anm) på grunn av høyden på 2800 meter som vi arbeidet i, sier Craig i pressemeldingen.

Etter to dager var de ferdige med reparasjonen, og et nytt mannskap kunne flys inn for å fly Skibird-en tilbake til McMurdo-basen ved kysten av Antarktis.

Ifølge forsvarsnyhetsnettstedet Stars and Stripes, er det bare noen få fly av denne typen - med ski under- som fortsatt er i drift i det amerikanske forsvaret, og samtlige tilhører 109th Airlift Wing.

Bodde isolert

Amundsen-Scott-stasjonen er bygget for å huse rundt 150 personer i sommerhalvåret. Men som et tiltak for å unngå spredning av koronaviruset, måtte de tre mekanikerne bo i en bygning som var isolert fra resten av beboerne. Folk som skal inn på stasjonen, må gjennom en karantene først.

TAYLO-BREEN: Dette bildet viser Blood Falss Taylor-breen i nærheten av den amerikanske stasjonen McMurdo i Antarktis. Det ble tatt i 2016, da daværende utenriksminister John Kerry besøkte Antarktis.

Rundt 50 forskere og støttepersonell overvintrer ved stasjonen, mens opptil 150 jobber der på sommerhalvåret. Vinterpersonellet lever isolert mellom midten av februar og oktober, står det på hjemmesidene til National Science Foundation.


SØROVER: Personell går om bord i en amerikansk C-17 i Christchurch på New Zealand for å fly til McMurdo-stasjonen i Antarktis. Dette bildet er fra september i 2020.
Powered by Labrador CMS