Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1430_lektermåttereturnereforum_1430_lektermåttereturnerehttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8523Redningsaksjon: Den norske fregatten Helge Ingstad under vann i Hjeltefjorden./forum-media/PubImages/20181114JØ_1090.jpgRedningsaksjon: Den norske fregatten Helge Ingstad under vann i Hjeltefjorden.

Heves i midten av januar

Forsvarsmateriell håper at hevingen av KNM Helge Ingstad kan begynne i midten av januar.

Værforholdene på havaristedet der KNM Helge Ingstad ligger har vært gode det siste døgnet, og den havarerte fregatten har ligget rolig, opplyser Sjøforsvaret.

Men det er varslet kraftig vind i området, og lekteren som har ligget ved siden av havaristen, har nå returnert til kai, opplyser Sjøforsvaret mandag. 

– Arbeidet med å trekke løftekjettinger under havaristen har pågått gjennom helgen. Vi har nå fått ytterligere to kjettinger under skroget. Kranlekteren Rambiz returnerte i morgentimene mandag tilbake til Hanøytangen siden det er varslet kraftig vind i området ved havaristen, opplyser Forsvaret.

 

 

forum_1430_lektermåttereturnereforum_1430_lektermåttereturnerehttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8487Havari: Kranlekter under arbeid på havaristedet i Hjeltefjorden./forum-media/PubImages/DSC_2436.jpgHavari: Kranlekter under arbeid på havaristedet i Hjeltefjorden.

Søndag lå Rambiz fortøyd på utsiden av fregatten og bisto sammen med dykkere i å trekke de siste løftekjettingene under skroget.

Forsvarsmateriell har håp om at hevingen av KNM Helge Ingstad kan begynne i midten av januar. Det skyldes at etaten skal være nær ved å løse problemet med at deler av fregatten ligger på havbunnen, skrev Bergens Tidende lørdag. 

– Om vi nærmer oss en løsning og hva den eventuelt blir, kan jeg ikke si noe om. Hevingen skjer når all detaljplanlegging er på plass og været er bra, sier kommunikasjonsrådgiver Vigdis Hvaal i Forsvarsmateriell.

Fregatten ligger under vann i fjæra i Øygarden i Hordaland etter kollisjonen med tankskipet Sola TS natt til 8. november i fjor. De siste ukene har Forsvaret jobbet med å sikre skipet og gjøre det klart til å bli hevet.

 

 

forum_1430_lektermåttereturnereKNM Helge Ingstad<ul><li>En av fem norske fregatter i Nansenklassen.<br></li><li>Bygget og designet av skipsverftet Nevantia i Ferrol i Spania.<br></li><li>Fregatten er 134 meter lang, 16,8 meter bred og har en høyde på 32 meter.<br></li><li>Den veier 5290 tonn og har en toppfart på 26 knop.<br></li><li>Normal besetning er på 132 personer.<br></li><li>Båten var med i storøvelsen Trident Juncture og var på vei hjem fra øvelsen til Haakonsvern da kollisjonen skjedde.<br></li><li>Trident Juncture 18 er en NATO-ledet militærøvelse som ble arrangert i Norge i oktober og november 2018.<br></li></ul><p><br></p>forum_1430_lektermåttereturnere



Publisert 7. januar 2019 14:58.. Sist oppdatert 11. januar 2019 11:15.