Denne artikkelen er over syv år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Ta inn etterslepet. Målet med øvelsen er å ta inn det store vedlikeholdsetterslepet på land- og sjømateriell. I løpet av noen uker i mai, juni og oktober gjøres kjøretøy, materiell og våpen beredskapsklart. Det skjer både på Værnes iTrøndelag og ved Bjerkvik i Nordland. I tillegg vil det være aktivitet ved Hærens verksteder i Indre Troms og Indre Østfold. og flere andre steder i landet. 50.000 arbeidstimer og 87 millioner kroner omsettes nå i reservedeler og vedlikehold. Materiellet som er først ut ved Værnes garnison tilhører Vertslandstøttebataljonen (Vbn). Bataljonen har ansvar for å støtte mottaket av U.S. Marine Corps (USMC) til Norge, og eventuelt andre allierte i en krise- eller krigssituasjon. De sorterer under FLO og jobber i hovedsak med transportstøtte og effektiv forflytning. For bataljonen er dette viktig også som forberedelse til den store Nato-øvelsen neste år, Trident Juncture. 1/3 av personellet under øvelsen er sivile. Dekkmann leverer og skifter dekk. Scania Norge deltar også, i tillegg til Ritek .
Annonse
Hovedprioritering. – Jeg tipper denne er fra 80-tallet, så det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i reservedeler, sier en av mekanikerne til forsvarsminister Ine Eriksen Søreide, som er på besøk under øvelsen. – Det er mange års etterslep og en stor jobb, men nå er vi i gang, sier ministeren. – Da vi la fram langtidsplanen for 2017-2020, var en av de viktigste elementene å tette grunnmuren. Det forblir en hovedprioritering i 2017. Vedlikehold og tilstrekkelig med reservedeler er viktig for den operative evnen. Regjeringen har gjennom statsbudsjettet bevilget penger, og Forsvaret omsetter nå umiddelbart disse pengene i vedlikehold og reservedeler, sier ministeren. Sivilt samarbeid.Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen spør de sivile hvordan de trives med å delta på en militærøvelse og om det blir lange dager. – Vi trives, men kona klager kanskje litt over arbeidstidene, sier en og ler. Bruun-Hanssen understreker viktigheten av digitalisering og modernisering også når det gjelder vedlikeholdsarbeid og innkjøp av reservedeler. – Må dere slå inn manglene manuelt eller har dere mulighet til å scanne de ulike delene?, spør han. Foreløpig må alle mangler fylles inn manuelt. I løpet av øvelsen vil det bli skiftet 3000 liter kjølevæske og like mye motorolje som om et sivilt verksted skulle ha tatt inn 2000 Ford Mondeoer.
«Dette tester også det sivile næringslivets evne til å kaste seg rundt. For oss er dette samarbeidet viktig. Det er ikke hvor som helst du kan bestille over 600 dekk og få jobben gjort raskt.» –Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen.
I den første delen av øvelsen er det materiellet til Vertslandstøttebataljonen som blir tatt. I juni står Hæren og Heimevernets materiell for tur. Til høsten tar man fatt på Sjøforsvarets mangler.