Nyheter

SPONSOR: Den amerikanske hæren har sponset fotballigaen som blant andre Dwayne Johnson eier. Bildet er tatt 30. mars under en kamp i Arlington, Texas.

U.S. Armys kjendisavtale kan ha fungert mot sin hensikt

En sponsoravtale til en verdi av 11 millioner dollar skulle rekruttere flere soldater til den amerikanske hæren. Det skjedde ikke og nå vil U.S. Army ha deler av pengene tilbake. 

Publisert

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

I april i år inngikk den amerikanske hæren en sponsoravtale med United Football League (UFL), en av ligaene på lavere nivå innen amerikansk fotball. 

Ligaen eies av blant andre Dwayne «The Rock» Johnson, skuespiller og wrestler. Avtalen hadde en verdi på elleve millioner dollar. 

U.S. Army har slitt voldsomt med rekrutteringen de siste årene. Avtalen skulle bøte på dette og innebar blant annet reklame på spillernes drakter og innlegg på Johnsons sosiale medier. 

Nå ser det imidlertid ut til at sponsoravtalen har floppet fullstendig. Ikke bare vurderer U.S. Army at rekrutteringen ikke har økt som følge av avtalen, men også at den kan ha hatt en negativ innvirkning på rekrutteringen. 

Det anslåtte tapet er på 38 soldater, ifølge en intern gjennomgang. 

Det kommer frem i dokumenter og e-poster som nettstedet Military.com har fått tilgang til. 

Ifølge nettstedet skal ikke «The Rock» ha holdt sin del av avtalen. Av fem avtalte innlegg, publiserte han kun to. Hvert innlegg er verdivurdert til rundt en million dollar, som følge av hans enorme følgerbase på 396 millioner følgere på Instagram. 

U.S. Army skal nå være i dialog med fotball-ligaen for å få tilbakebetalt rundt seks millioner dollar. 

– Vi er i en prosess hvor vi jobber med UFL for å fastsette den endelige kostnaden, sier talsperson for U.S. Armys markedsføringsavdeling Laura DeFrancisco. 

Den mislykkede sponsoravtalen kan minne om da den amerikanske Nasjonalgarden brukte flere titalls millioner over flere år på en sponsoravtale med NASCAR, den største motorsportarrangøren i USA. Heller ikke denne avtalen skal ha ført til noen betydelig økning i rekruttering. 

Powered by Labrador CMS