For meg handler dette om ledelse. Gjensidig tillitt og det å skape rom og aksept
for et større mangfold.
Det handler om et godt arbeids- og lærings-
miljø. Og det handler om å ta ansvar, som sjef
og medarbeider, som kollega og soldat – for et
felles mål.
Likestilling i Forsvaret i 2018 er jo helt naturlig,
er det ikke?
Allmenn verneplikt har allerede bidratt til et
mer effektivt forsvar, med soldater som bidrar
til økt kampkraft. Men vi har foreløpig ikke
lykkes godt nok, i hvert fall ikke hos meg på
Krigsskolen, ei heller på Forsvarets høgskole,
eller i Forsvaret generelt, etter min mening.
Etter omstillingsprosessen på Forsvarets høgskole sitter jeg igjen med ti kvinnelige kolleger,
hvorav tre er militært tilsatt. Vi rekrutterer også for få kvinnelige kadetter, senest under årets
opptak. Det vanskelige spørsmålet er: hva kan
jeg gjøre i min avdeling og i min hverdag med
dette?
Det sier seg selv at når hver fjerde soldat i førstegangstjenesten er kvinne, trenger Hæren og Forsvaret flere kvinnelige offiserer som kan stå i front og lede avdelingene
I tiden fremover trenger vi større mangfold enn
det vi har i dag, samt endret og ny kompetanse.
Vi trenger rollemodeller, både menn og kvinner,
offiserer og sersjanter, for å utvikle morgendagens militære ledere til Forsvaret vårt.
Det er 2018 og føles rart å si det. Selv om
dem det gjelder – og det vet jeg – ikke vil fokusere på at nettopp hun som var den beste skytteren
på stormpanservogn CV 90 eller at hun som var regnet som den beste fotlagføreren i Panserbataljonen, fortsatte ikke i
Forsvaret.
Jeg tror dette er noe av det viktigste vi må bli
bedre på. Beholde de kvinnelige kollegaene vi
har rekruttert.
På Forsvarets høgskole tar vi disse utfordringene på alvor, og jobber med tiltak som en
samlet ledergruppe. Dette går på områder som
likeverd og likestilling. Det går på holdninger,
etikk og ledelse, hvordan vi presenterer Forsvaret og høgskolen og på hvordan vi kommuniserer oss i hverdagen. Språkbruk er viktig. Bevisst
og ofte ubevisst bruk av «huskeregler» med
seksuelle antydninger hører fortiden til i dagens
forsvar, for å nevne et eksempel.
Det er viktig for oss å vektlegge rollen som befal
og offiser fra dag én. Det har kadettene, som har
startet på den nye utdanningsmodellen, virkelig
fått bryne seg på. Helt fra oppstart har de fått
lederutfordringer. På den måten introduseres de for militært lederskap. Hva det skal og bør
innebære.
Forsvarets høgskole har ansvaret for å
utdanne fremtidens militære ledere. De 196
kadettene som utgjør Forsvarets offiserskull i 2021, gir oss en unik mulighet. Her har vi en
arena vi kan være rollemodeller på. Både på skolene, i fagutdanningen og på praksisarenaene som inngår i utdanningsløpet. Vi trenger
også å være tydelige på viktigheten av økt
mangfold og likestilling. Det blir spennende å
følge med på hva dette på sikt vil tilføre Forsvaret.
Jeg tror det vil være med på å forandre Forsvaret vårt.
Tenk et helt årskull offiserer som kjenner
hverandre på tvers av bakgrunn og grener når
de uteksamineres. De har blant annet hatt over
åtte måneder av den treårige utdanningen
sammen.
Jeg tror vi har mulighet til å lykkes, men det
krever prioritering og fokus. Dette har mange
sagt før meg, men jeg sier det likevel fordi jeg
tror vi ikke har noe valg.
Til slutt må vi, mannlige sersjanter og offiserer, ta ansvar når våre kvinnelige kolleger ikke blir behandlet i tråd med våre kjerneverdier!
Vi skal være forbedret på å gå i strid, det er
derfor vi har et forsvar. I strid er tillit til sjefen,
nabotroppsjefen, lagføreren eller makkeren det
som teller til slutt. Da må vi sørge for at denne
gjensidige tillit også preger utdanningen av våre
kommende ledere og tjenesten i våre militære
avdelinger.
Det sier seg selv at når hver fjerde soldat i
førstegangstjenesten er kvinne, trenger Hæren
og Forsvaret flere kvinnelige offiserer som kan
stå i front og lede avdelingene. Vi trenger flere
kvinnelige sersjanter på de videregående befalskursene som krigsskolene leverer.
Til slutt må vi, mannlige sersjanter og offiserer,
ta ansvar når våre kvinnelige kolleger ikke blir
behandlet i tråd med våre kjerneverdier!
Bedre likestilling og mangfold, er lik bedre
kompetanse - uavhengig av kjønn, grad, sivil
eller militær, offiser eller sersjant, ansatt eller
kadett.