Debatt:

KOSTNADER: Vi kunne altså fått 17 kampfly eller seks kystvaktfartøy for prisen av en fregatt, skriver artikkelforfatteren i dette debattinnlegget. Foto: Forsvaret

Kostnadssluket

Forsvaret er ufattelig dyrt og slipper usedvanlig billig unna. Inntil det snur og alt Forsvaret gjør blir galt, skriver Aslak Bonde i dette debattinnlegget.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Rett før 17. mai ga Forsvarsmateriell oss prislappen: Opptil 14 milliarder for å reparere den forliste fregatten KNM «Helge Ingstad». Opptil 13 milliarder for å kjøpe en ny, og noen hundre millioner for å kvitte seg med vraket. 

Tar man med at de samlede redningskostnadene er over 700 millioner, kan det fastslås at det koster én milliard bare å rydde opp etter at et av våre stolteste krigsskip av uforklarlige grunner dundret rett inn i et tankskip i en av Norges mest trafikkerte farleder.

Må svare

Aslak Bonde

Men én milliard er jo ikke så mye i en sektor der kampflyprogrammet gjør både politikere og publikum fartsblinde. I Stortinget har både statsministeren og forsvarsministeren denne våren måttet svare på ulike spørsmål etter at Bergens Tidenes har satt søkelys på varslede og uvarslede kostnadsøkninger. Flyene i seg selv er blitt litt billigere, men det kreves ekstra milliarder både til hangarer og våpen.

Det er godt for Forsvaret at Donald Trump setter makt bak kravet om at europeiske land må bruke mer penger på forsvar. Hadde det ikke vært for at et stort flertall i Stortinget fortsatt sier at det skal bevege seg mot Natos to-prosentmål, kunne det ha vært slått kategorisk fast at Forsvaret priset seg selv ut av den politiske debatten. 

Det er godt for Forsvaret at Donald Trump setter makt bak kravet om at europeiske land må bruke mer penger på forsvar

Selv om politikerne forstår at forsvarsmateriell må være teknologisk avansert, og at det ofte er vanskelig å kjøpe hyllevare, så er det normalt grenser for hva politikerne godtar av prislapper som ser uforståelig høye ut.

Høy pris

Og det gjelder for fregatten. Vi har nå tre kystvaktfartøy under bygging, og de koster tilsammen knapt syv milliarder. Et kampfly koster 800 millioner. Vi kunne altså fått 17 kampfly eller seks kystvaktfartøy for prisen av en fregatt. Så skal det sies at fregatten, om den noen gang blir bygget, ikke er en del av en serie. Alle kostnader må tas på det ene skipet. Men likevel....

Vi kunne altså fått 17 kampfly eller seks kystvaktfartøy for prisen av en fregatt

Det pussige er at politikerne på Stortinget ikke umiddelbart skrek opp om de høye kostnadene. Det virker fortsatt som om de er nesten like lammet som Forsvaret ble den dagen fregatten kolliderte. De vedtok i vinter at det skal være en uavhengig gransking av Marinens arbeid med å redde vraket, men forøvrig venter de tålmodig på havarikommisjonens og Sjøforsvarets egen gransking av ulykken.

Politisk sett, er det riktig å si at Forsvaret har sluppet usedvanlig billig unna skandalen. Enn så lenge. Det kan hende det er stille før det kommer en storm som det skal bli tøft å stå i for Forsvarets ledelse.

Powered by Labrador CMS