Nyheter:

Den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad fotografert onsdag 14. november. Fregatten ligger på grunn nord for Stureterminalen i Hjeltefjorden utenfor Bergen. 
Helge Ingstad Kolliderte med oljetankeren TS Sola fredag 8. november 2018. 
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad fotografert onsdag 14. november. Fregatten ligger på grunn nord for Stureterminalen i Hjeltefjorden utenfor Bergen. Helge Ingstad Kolliderte med oljetankeren TS Sola fredag 8. november 2018. Foto: Cornelius Poppe / NTB

Politiet ferdig med Ingstad-etterforskning

Det er nå opp til statsadvokaten å vurdere saken og gi sin innstilling til Riksadvokaten.

Publisert Sist oppdatert

Etter gjentatte forsinkelser sendes politiets innstilling nå over til statsadvokaten i Hordaland og Sogn og Fjordane.

Det var natt til 8. november 2018 at fregatten KNM Helge Ingstad på vei hjem til marinebasen Haakonsvern etter gigantøvelsen Trident Juncture, kolliderte med tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden utenfor Bergen.

Fregatten fikk en lang flenge i skroget, tok inn vann og havarerte. Ingen mistet livet i ulykken.

Generaladvokaten og Sjøfartsdirektoratet har gitt politiet sine uttalelser til etterforskningen. Saken har vært etterforsket av miljøavsnittet ved Vest politidistrikt.

Har du tips?

Kontakt oss på [email protected] eller journalisten kryptert gjennom appen Signal på +4745204315

Politiet opplyser i en pressemelding at de ikke har anledning til å kommentere innholdet i en innstilling som er sendt statsadvokatene.

Det er nå opp til statsadvokaten å vurdere saken og gi sin innstilling til Riksadvokaten.

Forsvarets forum har kontaktet Sjøforsvaret for en kommentar til denne artikkelen. Forsvarsgrenen ønsker ikke å uttale seg ettersom den er part i saken.

Vurdert opp mot Skipssikkerhetsloven

Onsdag 12. august skrev Forsvarets forum at siste bit i etterforskningen av KNM Helge Ingstad var på plass. Sjøfartsdirektoratet var ferdig med sin vurdering knyttet til om det er brudd mot Skipssikkerhetsloven i forbindelse med kollisjonen mellom tankskipet Sola og KNM Helge Ingstad, og sendte denne over 13. august.

Havarikommisjonens rapport etter ulykken: Uerfarne navigatører er en av flere faktorer

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet Dag Inge Aarhus fortalte at det hadde vært et omfattende arbeid i å vurdere ulykken.

– Det er krevende av ulike grunner, blant annet fordi hendelsen hadde et så stort potensial. Det er ikke ofte militære fartøy er involvert i ulykker med sivile fartøy. I likhet med «Viking Sky» som drev mot fjæresteinene, er det ikke vanskelig å se for seg at dette kunne utviklet seg til en katastrofe, sa Aarhus til Forsvarets forum i august.

Generaladvokaten har vurdert

Også Generaladvokaten har vurdert saken. Generaladvokaten har vurdert straffansvar etter militær straffelov, begått av militærpersoner og straffansvar for Forsvaret som foretak. Det opplyste generaladvokat Sigrid Redse Johansen til Forsvarets forum i slutten av mai.

I tillegg til politiets etterforskning, har Staten ved Forsvarsdepartementet har saksøkt eieren av tankskipet TS «Sola» og vice versa. Den rettssaken skulle egentlig finne sted nå i september, men det er enighet mellom partene om at saken skal utsettes til 1. mars 2021.

– Saken gjelder hver av partenes ansvar for skade som følge av kollisjonen. Dette fastsettes som en ansvarsbrøk, opplyste advokat Ole Kristian Rigland hos Regjeringsadvokaten til Forsvarets forum i august.