Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1674_knm«helgeingstad»påvforum_1674_knm«helgeingstad»påvhttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8900/forum-media/PubImages/20190302JØ_5446.jpg

KNM «Helge Ingstad» framme ved Haakonsvern

Fregatten Helge Ingstad ble slept fra Hanøytangen til Haakonsvern søndag kveld. I 22.30-tiden var fregatten framme ved marinebasen.

Fregatten forlot kaia på Hanøytangen ved 18.30-tiden og skulle etter planen komme til Haakonsvern innen midnatt. Transporten ble fulgt av fartøy fra Kystverket og Sjøforsvaret. 115 dager etter at fregatten havarerte i Hjeltefjorden, var skipet framme ved marinebasen klokka 22.30 søndag.

– Nå blir lekteren fortøyd, før det blir gjort en formell overlevering av «Helge Ingstad» til eieren, opplyser hevingsleder Anders Penna i BOA til  Bergens Tidende.

I løpet av helga ble fregatten plassert på lekteren Boabarge 33 og så gradvis hevet. Søndag ble fregatten frigjort fra løftekjettinger og sveiset til lekteren.

Lørdag var det noe dieselutslipp utenfor lensene rundt fregatten. Kystverket har jobbet med å samle opp dette.

 

 

SLEPET til roligere vann

Hele heveoperasjonen startet natt til tirsdag. Plan A var å løfte Ingstad der hun lå. Plan B var å flytte henne til roligere havområder i Hanøytangen, 15 nautiske mil lenger sør. 

Onsdag morgen ble det besluttet å gå for plan B, og slepingen til Hanøytangen gikk som planlagt. Der fortsatte hevingen. 300 personer er mobilisert i heveoperasjonen.

– Mange har vært involvert, og det har vært stor risiko for at noe skal gå galt. Det har ikke skjedd, sa bergingsleder Anders Penna, i BOA. 

Kommandørkaptein Aril Øydegard i Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter forteller at de har hentet ut noe materiell fra Helge Ingstad. Dette er først og fremst elektronikk. 

– Materiellet fraktes til Haakonsvern. Det er for tidlig å si noe om hvilken tilstand dette materiellet er i, sier han. 

Forsvarets forum har tidligere skrevet om hvor krevende de første dagene blir og at Forsvaret er nødt til å handle raskt for å bevare så mye som mulig. Dette skyldes oksidering. 

– Mekanikk tas ut når fartøyet er på Haakonsvern. Da skal Ingstad spyles, og arbeidet med å konservere henne starter, sier Øydegard.

Mannskapet først inn

Det var mannskapet  som først gikk om bord, etter at fregatten ankom Hanøytangen på Askøy torsdag formiddag 28. februar. Da var det snart fire måneder siden fregatten kolliderte i Hjeltefjorden. 

Da de gikk om bord, hang skipet fremdeles i kjettingene fra de enorme kranene som sikrer skipet, skriver Aftenposten.

Mannskapet hadde på seg redningsdresser og hjelmer, og de hadde med seg pusteluftflasker i tilfelle luftkvaliteten var dårlig.

Publisert 3. mars 2019 20:02.. Sist oppdatert 4. mars 2019 10:07.