Nyheter:

Klare til heving tidligst 20. januar

De siste forberedelsene gjøres nå for å starte hevingen av KNM Helge Ingstad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

​Totalt 16 kjettinger skal brukes når Helge Ingstad skal heves og løftes sidelengs om bord i bergingsfartøyet. 14 av disse er på plass, og de to siste skal komme på plass de neste dagene. Det vil ta fem-seks dager med godt nok vær for å gjennomføre løftet.

– Vi er snart i mål med posisjoneringen av kjettingen. I tillegg er det spesialprodusert utstyr som skal holde kjettingen på plass slik at den ikke sklir under løftet. 

Det forteller Arild Øydegard, prosjektleder hos Forsvarsmateriells maritime kapasiteter.

En undervannsvideo som ble tatt rett før jul viser at plassen under fartøyet er blitt begrenset fordi det har beveget seg.

– Det har ført til at vi har vært nødt til å endre på løfteplanene til en viss grad, sier han.

KNM HELGE INGSTAD: Hevingen av KNM Helge Ingstad kan tidligst starte 20. januar. (Foto: Forsvaret)


Forsvarsmateriell har også vurdert å feste kjettinger i selve fartøyet og løftet det med hold i skroget. De har 
man gått bort fra, fordi skroget er beregnet til ikke å holde vekten under løftet.

Man har likevel klart å få på plass to kjettinger under kjølen på det stedet der det er begrenset plass.

– Hvilken dag er det planlagt å starte løftet?

– Hvis været og arbeidet tillater det nå, vil det ta 10-11 dager før hevingen starter. Tidligst 20. januar.

Hevingen tar fem-seks dager, frakten til Haakonsvern tar to dager.

\nKJETTING: Totalt 16 kjettinger skal brukes når Helge Ingstad skal heves og løftes om bord i bergingsfartøyet. 14 av disse er på plass, og de to siste skal på plass de neste dagene. (Foto: Forsvaret)

 

Under løftet regner Forsvaret med at deler av skroget vil gi noe etter eller bøye seg som følge av vekten og kjettingen.

– Det kan bli noe skader og ødeleggelser av skroget. Men vi ser for oss at det ikke blir mer enn to-tre centimeter, sier Øydegard.

Vekten er utfordrende. Underveis når skipet heves vil dører og luker bli åpnet. Det vil også bli boret hull i skipssiden for å slippe ut vann.

– Har dykkere åpnet dører på fartøyet nå?

– Nei. Men vi vil åpne dører og luker underveis når fartøyet heves – fordi vi må få ut vannet underveis under hevingen.

Forsvaret er også avhengig av godt være i fire-fem dager for at hevingen ikke skal bli avbrutt.

– Vi er nå i sluttfasen av klargjøringen til løft av havaristen. De siste detaljene som skal på plass skjer i disse dager. 

Det forteller Thomas Wedervang, sjef for Forsvarsmateriells maritime kapasiteter.
– Mye av arbeidet pågår under vann, med dykkere, De trenger også hvile, påpeker Wedervang under et pressemøte på Hanøytangen der bergingsfartøyene Gulliver og Boabarge 33 ligger.

PROSJEKTLEDER: Arild Øydegard, prosjektleder hos Forsvarsmateriell maritime kapasiteter. (Foto: Ylva Seiff Berge)

Bergingsselskapet BOA  og operasjonsleder Anders Penna forteller at de er tilnærmet klare til å starte redningen av KNM Helge Ingstad og få skipet over på den store og nedsenkbare lekteren Boabarge 33.

– Den kan senkes ni meter. Deretter vil vi bruke kranskipet Gulliver til å heise Ingstad sidelengs under vann inn på lekteren vår. Der har vi gjort ferdig støtteelementer som er like det skipet ville hatt om det lå i tørrdokk på Haakonsvern, forteller Penna.

De vil deretter sende ned undervannskamera for å se om skipet har lagt seg riktig i dokken før de begynner å tømme ballasttankene i Boabarge 33 for vann. Når de fylles med luft vil dokken heve seg selv – og Helge Ingstad – over vann.

– Det er en vanskelig operasjon. Vi har ikke tidligere berget skip på denne størrelsen som har ligget på skrå, forteller Penna. Det Trondheims-baserte bergingsselskapet er tungt inne i arbeidet med å redde havaristen fra fjorden utenfor Bergen.
– Vi har gjort dette flere ganger før, men alle jobber er forskjellige, sier Penna.

KRANSKIPET: Gulliver som skal heise KNM Helge Ingstad inn på lekteren. (Foto: Ylva Seiff Berge)


Powered by Labrador CMS