Nyheter:

Julekalender dag 11: Nato-blikket

Under øvelse ACE har Natos flyvende radarsystem fullstendig oversikt.

​Denne saken ble opprinnelig publisert ​i papirutgaven av Forsvarets forum (juli/august 2015). Nå publiseres den for første gang på nett, i anledning Forsvarets forums Julekalender 2019.​

Om bord på Boeing 707 sender de oversiktsbilde i sanntid. På rad og rekke står flere arbeidsstasjoner der et internasjonalt mannskap på rundt 20 forer blant annet kampfly med informasjon.

– Det fungerer helt utmerket. Vi har lært å respektere og forstå hverandre på tross av at vi kommer fra mange ulike land. Det sier Fernando Villegas. Spanjolen har en svært viktig rolle om bord maskinen som på mange måter er Natos skarpeste øyne og kampflyenes beste venn.

AWACS (Airborne Warning and Control System) er et radarsystem som kan overvåke samt drive elektronisk krigføring i Natos tjeneste. Villegas er «tactical director» og ansvarlig for at informasjonen den svære «disken» på flyskorget innhenter, blir behandlet og videreformidlet i sanntid.

 
Skarpe øyne

– Uten oss og den informasjonen vi samler inn, mister for eksempel kampfly mye av oversikten.

– Vi kan overvåke land, sjø og luft, sier Villegas.

Under øvelse ACE (Arctic Challenge Exercise) har det internasjonale mannskapet fra flere Nato-land samøvet og trent. Mens kampfly har tatt av fra Bodø, lettet to Boeing 707-fly Ørland hovedflystasjon hver dag under øvelsen. Med over 400 kilometer i overvåkningsradius behøver ikke flyet være tett på øvingsområdet.

– Vi verken skal eller må operere i en fiendtlig miljø. Under øvelsen har vi hatt kontroll på rødt og blått luftrom, forteller Villegas om de to «stridende» partene under ACE.

– Hensikten har vært å gi partene mulighet til å styre «kampene» bedre basert på korrekt informasjon. 

Lenge i lufta 

Under ACE har det vært to E-3A som Boeing-maskinen også kalles, på vingene i opp til fem–seks timer. Det er langt kortere enn skarpere oppdrag over blant annet rumensk og polsk luftrom. I takt med den spente situasjonen mellom Nato og Russland er det oppdrag i Øst-Europa som opptar mye av de daglige oppdragene til AWACS-kapasiteten.

– Vi kan fly opp til 16–18 timer. Da er det også tanking i luften slik at vi kan holde oss oppe, forteller Michael Gerber fra Tyskland.

Gerber sitter i cockpit ved siden av sin norske kollega. Ronny Aanonli fløy tidligere Orion fra Andøya. Nå har han byttet spakene i det maritime patruljeflyet til fordel for en mer komfortabel om enn roligere tilværelse i Boeing 707.

– Helt klart. Det skjer mindre om bord her enn da jeg fløy Orion, sier den norske piloten. – Likevel er det gøy når vi tanker i lufta, skyter Gerber inn som har vært i tjeneste for AWACS siden 1983.