Denne saken ble opprinnelig publisert i papirutgaven av Forsvarets forum utgave 3, 2014. Nå publiseres den for første gang på nett, i anledning Forsvarets forums Julekalender 2019.
To RIB-er fullastet med spesialbåtoperatører og marinejegere skjærer gjennom
vannet i 45 knop. Sjøsprøyten pisker i ansiktet
da de treffer hekkebølgen fra et skip på vei ut
Raunefjorden utenfor Bergen.
En av RIB-ene
presser seg mot skipsskroget, og en entringsstige festes over rekka. Spesialsoldatene
klatrer opp. Så fort alle er på dekk, vender RIBen ut til siden og bort fra det frådende vannet.
– I en skarp operasjon er det ofte en fordel
om det er bekmørkt eller ufyselig vær. Da
klarer vi å snike oss fram uten å bli sett. I dag
er det nesten litt for fint til å trene bording,
sier sjefen for spesialbåtoperatørene.
Bording
Operatørene i båtskvadronen kjører
noen av de raskeste båtene i Forsvaret. Høy
fart, tett samarbeid med marinejegerne og
beredskap for operasjoner langs norskekysten
er stikkord for jobben som spesialbåtoperatør.
– Vi holder til i Ramsund, men trener også
mye utenfor Haakonsvern. Her har vi tilgang
til sivil skipstrafikk hvor vi kan øve på bording. Marinejegerkommandoen (MJK) har også
mulighet til å trene entring av plattformer ved
basene på Askøy og Sotra.
– Hvor viktig er denne bordingskompetansen?
– Bording er noe av det mest komplekse vi
driver med. Det stiller store krav til at
spesialbåtoperatører og marinejegere er godt
samtrent for å unngå ulykker. Man kan i
verste fall bli trukket under av hekkebølgen,
eller RIB-en kan velte. Man må øve mye for å bli komfortabel med å ligge helt inntil et stort
lasteskip som beveger seg, sier han.
Operatører
Tidligere var det marinejegerne selv
som førte båtene, men i 2005 opprettet MJK en
egen skvadron med mannskaper som blir
selektert og spesialtrent innen båtoperasjoner.
– Vi selekterer utfra de samme kriteriene
som hos marinejegerne. Vi har naturlig nok
mindre oppmerksomhet rettet mot felttjeneste på land og desto mer trening ute på
sjøen. Men vi er operatører og ikke båtsjåfører.
– Hva kjennetegneren spesialbåtoperatør?
– Robust fysikk og evne til å takle rufsete værforhold. Det er også en storfordel å ha båterfaring.
Vi har operatører som bygde
egne RIB-er da de var 14 år gamle. MJK har
som ambisjon at spesialbåtoperatørene skal være
best i verden på arktiske båtoperasjoner.
Adenbukta
På fjorden skal nok et skip få
besøk av bevæpnede marinejegere. Fra RIB-en
oppretter man kontakt med kapteinen på Visborg, som er på vei inn mot havnen i Bergen.
Motorene snerrer og baugen løfter seg da
båtene tar opp jakten. RIB-en suser opp til lasteskipet, og spesialsoldatene klatrer opp skipssiden med mannskapene om bord som tilskuere.
– Det er akkurat som på film,
sier en av matrosene som kikker
over rekka.
MJK har siden august 2013 stått på nasjonal beredskap som bistand til politiet.
Denne beredskapsstyrken er sammensatt av
marinejegere, spesialbåtoperatører og stab.
Samme år var båtskvadronen med på operasjon Ocean Shield hvor de jobbet med antipiratoperasjoner fra fregatten Fridtjof Nansen.
– Lever dere i skyggen av marinejegerne?
– Marinejeger er en merkevare som er bygd
opp over 50 år. Vi har eksistert i underkant av ti.
Det tar tid å bygge merkevare, men spesialbåtoperatør skal ikke være en konkurrent til
marinejeger. Det er to forskjellige kategorier.
Mange møter på opptak til Marinejegerkommandoen uten å ha hørt om oss. Likevel har
søkermassen vår økt hvert eneste år.
Verdens beste
Bordingsøvelsen avsluttes
etter noen timer. På vei tilbake til Haakonsvern passerer soldatene hurtigruta i full fart
og hilser til turistene på dekk. I likhet med MS Trollfjord har også båtskvadronen hele kysten
som arbeidsplass.
– Vi har seilt fra Bergen til Ramsund uten
stopp. Det tok 19 timer i åpen RIB, sier sjef for
båtskvadronen.
Og når det gjelder ambisjonen om å være
verdens beste på spesialbåtoperasjoner, er de
godt på vei.
– Når man har base i Ramsund med møkkaværet rett utenfor husdøra, så har man gode
muligheter til å trene under krevende forhold.
Det blir mange lange og kalde dager, men man
sitter igjen med opplevelser og samhold man ikke får andre steder. Heldigvis er hjernen
konstruert slik at man husker de gode opplevelsene best. Det er heller ingen ulempe å få
operere de feteste båtene og delta på øvelser i
mange land.
– Å være spesialbåtoperatør er en livsstil,
sier sjefen for spesialbåtoperatørene.