Skarp sikring

Mali: Et øredøvende smell etterfulgt av en hvit røyksky gjør at bilen bråstopper. Ut kommer fire soldater som åpner ild med automatvåpen.

Publisert Sist oppdatert

Foran oss kjører en hvit SUV merket med FN-emblemet på siden. Et øredøvende smell etterfulgt av en hvit røyksky gjør at bilen bråstopper. Dørene åpner seg. Ut kommer fire soldater som åpner ild med automatvåpen. En byge fra et lett maskingevær graver seg inn i den røde sanden. Soldatene kaster røykgranater og trekker seg raskt tilbake mens skuddene gjaller.

– Vi øver på å skyte oss ut av et bakhold hvor en av bilene blir ødelagt, forteller major Bjørn Holmvik.

​​

Han er sjef for Luftforsvarets High Readiness Force (HRF) som holder til på Ørland. Nå er han med for å se på at soldatene øver. Hver gang en norsk Hercules flyr i utlandet står denne gjengen for sikkerheten.

– Vi har ansvaret for vaktholdet i leir og tar også eskorteoppdrag rundt i Bamako. Blant annet transporterte vi medlemmene av Utenriks- og forsvarskomiteen da de besøkte landet, forteller Holmvik.

Vi øver på å skyte oss ut av et bakhold hvor en av bilene blir ødelagt 

Skytebane

For å vedlikeholde skyteferdighetene er soldatene nødt til å kjøre tvers gjennom Bamako. Her låner de norske soldatene skytebane av det lokale politiet. Transportetappen kan være en risiko i seg selv. Det er et yrende folkeliv og et trafikkaos som kunne gitt en norsk pendler magesår. Scootere passerer oss på alle kanter. Nesten ingen bruker hjelm.

– Å bli involvert i trafikkulykker er en av de største farene i Mali, forteller sjåføren på en av bilene.


​​

Farlig. I november avsluttet luftforsvaret sitt oppdrag i Mali. Siden januar har de stilt med rundt 70 soldater og et transportfly som del av FN-operasjonen MINUSMA. Sikkerheten til de norske soldatene var det HRF fra Ørland som hadde ansvaret for.

– Det hender at jeg kaller oss for Luftforsvarets svar på Telemark bataljon. Vi er en avdeling med profesjonelle soldater som kan rykke ut på kort varsel. Dette er bare en del av oppdraget vårt. Vi har også såkalte «Fly Away Security Team» som sørger for sikkerheten for flymaskin og mannskap, forteller major Holmvik.

Det hender at jeg kaller oss for Luftforsvarets svar på Telemark bataljon


​​
Bombekaster

Det er ikke en helt ufarlig jobb. MINUSMA regnes som en av de blodigste av FNs operasjoner. Stadig blir soldater skadet og drept. Derfor har det norske Hercules-flyet alltid med spesialtrente soldater om bord for å sikre fly og besetning.

– Vi danner kringvern og ser etter potensielle trusler etter at flyet har landet, sier Holmvik.

– Har det vært noen farlige situasjoner ute på oppdrag?

– Tidligere i år ble vi oppmerksomme på to personer som observerte oss med kikkert mens flyet sto på bakken. De forsvant da de skjønte de var oppdaget. Vi bestemte oss for å ta av raskere enn planlagt. Noen minutter senere ble området angrepet med bombekaster.

Soldatene i FAST er også trent på nærkamp inne i flykabinen. Det norske Hercules-flyet transporterer mye personell på oppdrag fra FN. Da er det viktig å være beredt i tilfelle en situasjon skulle oppstå under flygning.

– Vi passer på at passasjerene ikke kan utgjøre noen trussel mot personellet om bord, og at ingen kommer seg inn i cockpiten. Som en siste utvei kan vi løse skudd inne i flyet. Det er ikke uproblematisk. Man skal helst treffe, eller vite hva som befinner seg bak personene i tilfelle man bommer.

Trygghet

Vi gjør et langt sprang til den andre siden av Bamako. Ute på flystripa står et norsk C130J-fly merket med FN-emblemet i hvitt og blått. I skyggen av den enorme vingen sitter en vaktsoldat. Forsvaret har avsluttet sitt oppdrag i Mali for denne gang. Det er likevel mulig at et norsk Hercules-fly returnerer til Afrika som del av en rotasjonsordning om noen år. I så fall følger soldatene fra HRF med. Det er mannskapet glade for.

– For oss er det en ekstra trygghet, sier lastemester «Martin».

– Det gjør at vi kan konsentrere oss om å utføre våre egne arbeidsoppgaver, sier han og gjør klar for takeoff.​​​​​​

MINUSMA
Består av rundt 11 500 soldater.
​FN-oppdraget ble etablert i 2013 etter at opprørere tok kontroll i Nord-Mali.
​Det norske bidraget Norwegian Tactical Airlift Detachment (NORTAD) stiller med rundt 70 personer som omfatter flybesetning, teknikere, vaktstyrker, logistikere, tolker og administrasjonspersonell.
​NORTAD frakter alt fra personell, vann, mat og medisiner til syke og sårede.
​Norge har fløyet 14.000 passasjerer og 576 tonn last siden januar.
​NORTAD ble avsluttet i november 2016.