Denne artikkelen er over syv år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– I krise og krig er det fornuftig å gi større myndighet til piloten. I et F-35 fly vet du hva du skyter på – det gjør du ikke nødvendigvis i et F-16, sier Hanche som peker at det bare blir viktigere å fatte raske beslutninger.
Annonse
En time tidligere hadde han begeistret et fullsatt auditorium ved Luftkrigsskolen i Trondheim. F-35 fremste styrke ligger i å finne og drepe en fiende før den i det hele tatt er klar over oss, fortalte instruktøren som var hjemme i Norge i anledning Luftmaktseminaret.
I et F-35 vet du hva du skyter på – det gjør du ikke nødvendigvis i et F-16
Tenke offensivt. Med sine 160 timer bak spakene i kampflyet, er vestfoldingen fra Svelvik kanskje den nordmannen som har mest erfaring fra F-35. Gjennom flytimene som instruktør fra Luke Air Force Base, har han førstehåndskjennskap til hvilke styrker og svakheter Forsvarets nye kampfly kan ha.
Ifølge Hanche blir det viktig å utnytte fordelene flyet byr på, som lavsignatur og radarer og sensorer som gir et mye bedre overblikk for piloten.
– Vi kan ikke love hvor bra flyet er, gjennom øvelser. Det gir bare en pekepinn, sier Hanche og sikter til en «Red Flag»-øvelse i USA der flyet presterte godt.
– Hva F-35 virkelig er godt for, får vi først se når det er i strid. Per dags dato ville jeg likevel valgt å ta et F-35 i kamp framfor F-16, sier Hanche som fløy under Libya-krigen.
Se mulighetene. Han håper at det blir undersøkt, på militært og politisk nivå, hvilke muligheter F-35 byr på i offensive operasjoner. Hvis pilotene hadde blitt gitt større myndighet og selvstendighet i situasjoner som er tidskritiske, ville det spilt på styrkene til F-35, forklarer Hanche.
– Med et F-16 kan vi ikke være offensive, det kan vi nå velge å være med F-35.
– Vi har ikke tenkt å bruke angrep i første rekke. Det er likevel lettere å ta gode avgjørelser i et F-35 fordi du har bedre tid til å tenke, sier Hanche.
– Hva med de etisk og juridiske følgene det kan ha for pilotene – er de forberedt på det?
– Gjennom utdanningen ved blant annet Luftforsvarets flygeskole gjøres det mye rett. Jeg tror pilotene er klare for en situasjon med større ansvar, sier Hanche.
Vender hjem. Etter to år i ørkenen i Arizona vender Morten Hanche tilbake til Norge. Da tar han med seg familien til Brekstad, bare noen får steinkast unna F-35 og Forsvarets kampflybase Ørland.
Der skal han forberede ankomsten til det første flyet i november 2017.
– Kommer F-35 til å virke avskrekkende?
– Hvis vi gjennom trening viser at vi har et konsept og et Forsvar som fungerer sammen, i tillegg til styrkene ved NSM og JSM, tror vi har kampfly som virker reelt skummelt for en motstander.