Nyheter:

Et jagerfly med lastekapasitet

Møt pilotene som flyr et av verdens største militære transportfly.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over syv år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Norge er deleier i tre C-17 Globemaster III, som driftes av den flernasjonale luftvingen «Strategic Airlift Capability Heavy Airlift Wing» ved Pápa Air Base i Ungarn. Flere av disse flyene har blitt brukt for å evakuere personer og materiell fra Kabul, Afghanistan den siste tiden.

Les reportasjen fra 2017 hvor vi var med det norske mannskapet på oppdrag med et C-17.


Telemark. Torsdag - kl 1600.
På høyre side troner Gaustadtoppen majestetisk. Ut av vinduet til venstre ser vi bare blå himmel. Det gigantiske transportflyet med kallesignal «Bartok 55» ligger i en skarp sving over Telemarks ville natur. Flyet retter seg opp og stiger for å unngå et snøkledd fjellområde som dukker opp foran oss. På den andre siden forsvinner flyet ned i en dal så vertikale fjellvegger farer forbi. Vi blir presset tilbake i setet og kjenner blodet strømme fra hodet og ned mot beina idet G-kreftene tar tak.

Heavy Airlift Wing

Vi skrur tiden noen dager tilbake. For turen starter her – i Papa, Ungarn. Ved en gammel flybase fra den kalde krigen holder den flernasjonale flytransportstyrken «Heavy Airlift Wing» (HAW) til. Gamle sheltere og rustne Mig-fly vitner om tiden da Warszawapaktens jagerfly hadde tilhold her. Nå har en ny tid kommet. Ute på rullebanen ruver silhuetten av et Boeing C-17 Globemaster III foran nye og moderne hangarfasiliteter.

Toppen av halerorene er 17 meter over bakken og på vingene sitter fire kraftige jetmotorer. Lasterommet har plass til alt fra stridsvogner og helikoptre til 188 passasjerer. Flyet er ikke bare enormt stort, det er også litt norsk.

Et amerikanske C-17 tilsvarende flyene som opererer fra Papa, Ungarn.

Spleiselag

– HAW er den flyoperative delen av Natos «Strategic Airlift Capability» (SAC). Den ble opprettet for å gi mindre nasjoner mulighet for strategisk lufttransport uten å måtte kjøpe egne store transportfly, forklarer oberst Bjørn Gohn-Hellum.

Han er i dag nestkommanderende, men tar i sommer over som vingsjef.

– Dette er et spleiselag mellom Nato-landene Norge, Bulgaria, Estland, Ungarn, Litauen, Nederland, Polen, Romania, Slovenia og USA. I tillegg deltar «Partnership for Peace»-landene Sverige og Finland, forklarer han.

Skvadronen opererer tre C-17 som er såkalte strategiske transportfly. Det betyr at man kan fly mye materiell og personell over store avstander og rett inn i et operasjonsområde.

–Utgifter og flytid deles mellom deltakernasjonene i henhold til en samarbeidsavtale. Norge disponerer inntil 400 av styrkens 3165 flytimer per år, sier Gohn-Hellum.

Brize Norton. Onsdag - kl 0800.
Vi gjør et sprang over den engelske kanal. Vi er med et C-17 på et oppdrag bestilt av det norske forsvaret. På hovedflybasen for det britiske luftforsvaret i Brize Norton skal soldater og materiell fraktes til Gardermoen etter en øvelse. I cockpiten sitter fartøysjef Olav Andersen og gjennomgår sjekklisten før avgang. Sammen med en nederlandsk copilot blar han i tunge manualer mens de gjennomfører startprosedyrene.

– Drømmen var å bli jagerflypilot. Jeg begynte med utdannelsen i USA etter flyskolen. Men på grunn av helseproblemer kunne jeg ikke fullføre. Derfor ble det C-17, forteller Martijn Maghielse.

Idet sola kaster sine første solstråler over flyplassen er det klart for takeoff. De kraftige motorene gjør at hele skroget vibrerer før flyet akselererer nedover rullebanen og forsvinner inn i skyene.

Jagerfly.

I cockpiten myser Olav Andersen mot sola idet vi klatrer til 36 000 fot. Han er fartøysjef og jobbet tidligere som pilot på Orion. De siste årene har han fløyet C-17. I likhet med de andre ved HAW har han hele verden som arbeidsplass.

– Foruten Europa har jeg blant annet flydd til Mali, Zambia, Djibouti, Kuwait og Afghanistan. Min lengste tur er 12 timer fra Belize til Gardermoen, uten mellomlanding. Med muligheten for tanking i lufta har vi nesten ubegrenset rekkevidde, forteller Andersen.

Kontrasten er store fra hans forrige jobb som Orion-pilot på Andøya. Det kjentes nesten som et veteranfly til sammenligning.

XXX - Tekst mangler



Powered by Labrador CMS