Nyheter:
Landet: Det første helikopteret av den endelige versjonen av NH90 landet tirsdag 22. januar på Kjeller. Her ble testflyger Christian Franck ønsket velkommen av Diedrik Kolff.
Best mulig NH90
Forsvaret har mottatt første helikopter av den siste versjonen av NH90.
De blir trolig dyrere i drift enn det Forsvaret først hadde antatt, og de får trolig mindre tid i luften per time med vedlikehold enn det som er ønskelig: Likevel er ankomsten til Forsvarets nyeste tilskudd i flyflåten velkomment. NH90-maskinen som landet mandag formiddag 22. januar er den endelige versjonen av det omdiskuterte helikopteret som er langt på overtid.
– I teorien skal denne maskinen være bedre enn de NH90-maskinene vi har i dag, sier brigader Diedrik Kolff i Forsvarsmateriell luftkapasiteter.
– Jeg tror også vi vil oppleve at det blir mindre vedlikeholdskrevende med tiden når den begynner å opereres av Luftforsvaret. Det vil gå ned med tiden, men det vil fortsatt kreve mer enn for eksempel Lynx-helikopteret, fortsetter Kolff om de 14 NH-90 helikoptrene med en samlet prislapp på rundt 7,2 milliarder kroner (7241 millioner kroner, journ. anm).
– Nå blir det opp til Forsvaret å optimalisere driften av det jeg tror kommer til å bli en fantastisk kapasitet.
Landet. Under lett snø og flere kuldegrader landet Forsvarets NH90 helikopter, i den endelige fregatt-konfigurasjonen, på Kjeller. På veien fra Italia hadde den mellomlandet i blant annet Frankrike, Belgia og Danmark.
– Nå blir det opp til Forsvaret å optimalisere driften av det jeg tror kommer til å bli en fantastisk kapasitet (Brigader Diedrik Kolff - Forsvarsmateriell).
Med en besetning på fire, inkludert testflyger fra Forsvarsmateriell Christian Franck, ble helikopteret møtt av presse og personell ved basen.
– Det blir feil å snakke om hva slags førsteinntrykk jeg har, sier Franck som fløy NH90 for første gang i 2005.
– Den flyr på samme måte, men det er en stor forskjell i hva slags kapasitet det er i dag sammenlignet med tidligere, sier Franck som sammen av resten av besetningen satte kursen for Bardufoss i løpet av dagen.
Retrofit. Diedrik Kolff i Forsvarsmateriell sier de har løst mange av de opprinnelige problemene ved NH90, blant annet ved flygning i vanskelig vær og mulig risiko om bord fartøy på grunn av at maskinene ikke tålte mer enn 20 graders krengning. Videre har det vært store problemer knyttet til dokumentasjon av arbeidet med NH90 fra NHIndustries, opplyser Forsvarsmateriell. Samtidig som Forsvaret i løpet av dette året skal få fire-fem av den endelige versjonen av NH90, sendes de første tilbake til Italia for en såkalt retrofit, en oppgradering.
– Det er de seks helikoptrene Forsvaret mottok først, som skal tilbake til Italia, A-versjonen. Der skal de være i opptil to år, sier Kolff som opplyser at det starter fra sommeren 2018.
Da skal etter planen ett helikopter om gangen sendes til Italia hvert halvår for oppgradering.
PS. Full operasjonell kapasitet av NH90 er det antatt skal nås i 2023. Da kan Forsvaret mønstre 14 NH90-helikoptre som skal kunne operere fra Kystvakten og Sjøforsvarets fregatter.