Nyheter:

Blir en av de første pilotene på P-8 Poseidon

Kaptein Geir Gravdahl har 5250 timer bak spakene i et DA-20 Jet Falcon. Nå skal han til USA for å fly P-8 Poseidon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

 Det er selvsagt litt vemodig å avslutte karrieren i 717-skvadronen. Det er har vært noen fantastiske år. DA-20 er et fly som gir sportsbilfølelsen. Det kommer jeg helt sikkert til å savne, sier Kaptein Geir Gravdahl.

Han sitter i den trange cockpiten på et av Forsvarets «Jet Falcon»-fly. Gravdahl er en av Luftforsvarets mest erfarne piloter. Han har akkurat avsluttet sin siste tur ved skvadronen.
Fra Gardermoen gikk turen via Ørland og sørover langs norskekysten. Geiranger og Jotunheimen ble også avlagt et besøk før det ble formasjonsflyging med to Hercules C-130J over Rygge.

– Selv om flyet er nærmere 52 år gammelt så holder det seg godt. Det skiller bare ett år mellom meg og denne maskinen. Jeg har jobbet i skvadronen i 27 år. I fjor bikket jeg 5000 flytimer på Jet Falcon. Det var en viktig milepæl, forteller Gravdahl.

Siste turen i Jet Falcon gikk fra Gardermoen til Ørland.
Kaptein Gravdahl sjekker flyet før take-off. Fra januar bytter han ut norsk vinter med Jacksonville i Florida.


POSEIDON

Den 1. januar starter han i ny jobb i Jacksonville Florida. Der skal han drive med såkalt «operativ test og evaluering» av Boeing P-8 Poseidon. Deretter flytter han til Evenes i forbindelse med innføringen av Norges nye maritime patruljefly. Foruten Gravdahl slutter også systemoperatør Håkon Haukland som blir med til USA.

Som en siste hilsen fra skvadronen ble Gravdahl (t.v.) og Haukland spylt med vann når de kom ut av flyet for siste gang.
Som en siste hilsen fra skvadronen ble Gravdahl (t.v.) og Haukland spylt med vann når de kom ut av flyet for siste gang.

– Det er selvsagt trist å miste Geir og Håkon. Men det likevel trygt å vite at vi sender dem til P-8 for det er et viktig system for fremtiden. De tar med seg 717-skvadronen inn i det nye miljøet, sier skvadronsjef Tord Aslaksen.

– Hvor mye kompetanse er det som forsvinner når en flyger som Gravdahl takker av?

– Han er blant pilotene i Forsvaret som har desidert flest flytimer. Vi har mange folk som er umistelig i skvadronen og Gravdahl er definitivt en av dem. Men det som er bra er at når en som er umistelig forsvinner, så dukker det likevel opp en ny.

Geir Gravdahl tar en selfie under avslutningen på 717-skvadronen.


Elektronisk krigføring

DA-20 er et fly som gir sportsbilfølelsen. Det kommer jeg helt sikkert til å savne, sier Kaptein Geir Gravdahl.

717-skvadronen består av to fly, åtte piloter og like mange systemoperatører. Avdelingen operer fly av typen DA-20. En av avdelingens hovedoppgaver er luftbåren elektronisk krigføring. Det innebærer blant annet å forstyrre og blokkere fiendtlige radar- og kommunikasjonssystemer, såkalt «jamming». En annen viktig oppgave er elektronisk informasjonsinnhenting.
Skvadronen skal legges ned innen 2024 og flytypen DA-20 utffases.

– Mange av disse oppgavene skal overtas av P-8. Det er et system som skal erstatte to fly, nemlig DA-20 og P-3 Orion. Vi får en ny kapasitet med sine fordeler og ulemper. Men jeg tror det blir veldig bra, sier skvadronssjef Aslaksen.

Nedspyling

Som en siste hilsen fra skvadronen ble Gravdahl og Haukland spylt med vann når de kom ut av flyet for siste gang. Spontant brøt de ut med «Singing in the rain» tostemt før alle fra skvadronen skulle trykke dem i hånden.

– Heldigvis var det inne i hangaren så jeg slapp å bli helt snømann ute i minusgradene. Det hadde vært dumt å reise til Florida med lungebetennelse, sier Gravdahl.

Nå ser han fram til å bli en av de første norske pilotene på P-8 Poseidon.

– Jeg er veldig takknemlig ovenfor Forsvaret som satser på en tilårskommen flyger. Jeg gleder meg til å bli kjent med en ny flytype. Og det er inspirerende å avslutte karrieren med å bygge opp noe helt nytt, sier Gravdahl.


Powered by Labrador CMS