Krever millioner for asfalt
Forsvaret kreves for 3.3 millioner etter fjorårets vinterøvelse i Midt-Norge. Kan man forvente noe lignende etter Joint Viking?
Denne artikkelen er over syv år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Forsvaret har allerede betalt nærmere 1,8 millioner kroner for fysiske skader på rekkverk og skilt etter Cold Response i Midt-Norge i mars i fjor og bestrider ikke de faktiske forholdene. Men Nord-Trøndelag fylkeskommune mener synlige merker etter tunge kjøretøyer – gjerne med snøsko eller ispigger – er noe som ikke kan regnes som slitasje. Og de har regnet ut hvor mye disse skadene forkorter levetida på asfaltdekket. Derfor utgjør kravet på 3,3 millioner kroner ikke hele skaden. I alt er 47 km fylkesvei og 8 km riksvei skadd av snøsko på beltekjøretøyer i Midt-Norge.
– Vi er ikke kravstore, men dette er mye penger for fylkeskommunen. En avklaring i saken har betydning for hvordan vi forholder oss neste gang det kommer en søknad om dispensasjon fra aksellast på fylkeskommunale veier, sier spesialrådgiver Sidsel Bryne i Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Vi er ikke kravstore, men dette er mye penger for fylkeskommunen
I forkant av øvelsen ble det inngått en avtale mellom vegmyndighetene og Forsvarets operative hovedkvarter (FOH). Der ble normale slitasjeskader holdt utenom det som skulle erstattes. Men det heter også i avtalen at tyngre beltekjøretøy skal bruke gummisko ved kjøring på veg. Forsvaret mener skader etter snøsko er å regne som slitasje. Med samme argumentasjon har de også nektet å betale ei regning på over ti millioner kroner etter øvelser i Troms de senere årene.
– Det må nok bli en juridisk avklaring her slik at vi på lavere nivå skal slippe å diskutere dette hver gang problemstillingen dukker opp, sier major Marianne Bø ved Forsvarets operative hovedkvarter.
Forsvaret mener skader etter snøsko er å regne som slitasje
Den restriktive erstatningspraksisen ser ut til å slå tilbake mot Forsvaret: Under en øvelse i Troms i juni i fjor måtte de tyngste kjøretøyene holde seg langs E6 og fikk ikke bruke sideveiene av vekthensyn. Under vinterøvelsen som pågår nå i Finnmark, gjelder også strengere rammer for hvor lange veiakser selve striden kan utøves på, såkalte stridssoner.