Nyheter:

Hercules-fly nær ved kollisjon under Cold Response

Et av Forsvarets Hercules fly måtte gjøre en unnamanøver for å unngå kollisjon med terrenget under øvelsen Cold Response.

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var under øvelsen Cold Response 11. mars at to norske C-130J Hercules transportfly var i samtrening med kampfly i et øvingsområde vest av Lofoten.

Her ble det øvet på formasjonsflyging under visuelle forhold i lav høyde med bruk av nattoptikk. Mot slutten av oppdraget kom formasjonen utilsiktet nær øya Mosken, hvorpå det fremste flyet i formasjonen måtte foreta en unnamanøver for å unngå kollisjon med terrenget, skriver Forsvaret i en pressemelding tirsdag 17. mars.

Undersøkelsesgruppe

Med bakgrunn i hendelsens alvorlighetsgrad og læringspotensial, har sjef Luftforsvaret besluttet å oppnevne en forsvarsintern undersøkelsesgruppe. Hendelsen undersøkes nå i henhold til Forsvarets regelverk, heter det i pressemeldingen tirsdag.

I tillegg har Luftforsvaret anmodet Statens havarikommisjon for Forsvaret (SHF) om å gjennomføre en selvstendig undersøkelse av hendelsen.

– Det er viktig å avklare hva som har skjedd, hvorfor det skjedde og ikke minst hvordan vi skal unngå at noe lignende inntreffer på nytt. Samtidig er vårt fokus nå å ivareta involvert personell og resten av avdelingen, sier generalmajor Tonje Skinnarland, sjef Luftforsvaret.

11. mars inntraff en alvorlig hendelse som involverte to norske Hercules transportfly under øvelse Cold Response. Bildet er er ikke relatert til hendelsen. (Foto: Torbjørn Kjosvold)

KEBNEKAISE-ULYKKEN

Den 15. mars er det åtte år siden et norsk Hercules-transportfly krasjet inn i den vestre fjellveggen et lite stykke under ryggen på Sveriges høyeste fjell, Kebnekaise. Flyet deltok på militærøvelsen Cold Response og hadde fem norske offiserer om bord. Alle omkom i ulykken.

Forsvarets forum var på ulykkesstedet noen dager etter ulykken.

Les reportasjen fra Kebnekaise.


Ulykken ble undersøkt av Statens haverikommission i Sverige. Den foreløpige havarirapport ble lagt frem den 11. mai 2012. Ifølge den svenske havarikommisjonens rapport ble ulykken forårsaket av at Hercules-flyet ikke var oppmerksom på at flygelederne ga feilaktige klareringer og heller ikke forstod den risiko som var forbundet med å følge disse.

I 2019 ble det kjent at flybesetningen ikke hadde hatt kart som viste høyden på fjellet Kebnekaise. Det var en opplysning som ikke tydelig fremkom i havarirapporten, men som en intern undersøkelse i Luftforsvaret fant etter at en tidligere ansatt hadde varslet om dette i 2017. I brevet fra varsleren kommer det sterk kritikk mot Luftforsvaret og forhold rundt ulykken på Kebnekaise.

Powered by Labrador CMS