Her er Kystvaktens første nye skip på nesten ti år

I romjula ankommer KV «Jarl» og KV «Bison» Norge. De skal inn i Kystvakten når den tar over nasjonal slepebredskap fra nyttår.

De to fartøyene leies inn fra rederiet Boa Offshore for fem år. Forsvaret har opsjon på fem år til dersom Kystvakten er fornøyd med fartøyene.

– De blir havgående kystvaktfartøy. De skal normalt drive med kystvaktoppgaver, men er alltid klare for slep, forklarer kommandør Steve Olsen, som er nestkommanderende i Kystvakten.

Slike slep skjer sjeldent, så skipene vil i hovedsak fungere som et hvilket som helst annet fartøy i Kystvakten. 

De første to årene vil fartøyene ha et mannskap som består av både militære og sivile som er innleid fra rederiet. Men i løpet av et par år vil de seile med en rent militær besetning på 12 offiserer og befal, og rundt 10-12 menige.

Ytre kystvakt

Det er de to første fartøyene som går inn i Kystvakten siden KV «Bergen» og KV «Sortland» ble levert i 2010. De nye fartøyene skal først og fremst brukes i Nord-Norge.

– Kystvakten har vært redusert til 13 fartøyer. At vi nå får to nye fartøyer i den ytre Kystvakten, vil styrke oss betraktelig i det vi gjør ute på havet, sier Olsen.

Fartøyene kommer til Norge i romjulen. Da skal de siste endringene gjøres før de  skal være klare til å gå på beredskap etter nyttår. 

Planen er at de skal være fullt operative som kystvaktfartøy senest 1. mars. De skal blant annet bli utstyrt med våpen, og mannskapet skal trenes, før den tid.  


Tar over slepeberedskap

Tidligere har Kystverket hatt fire fartøy i slepeberedskap. Kystverket fortsetter som ansvarlig myndighet, men det operative ansvaret overføres til Kystvakten. 

Med det økes også antallet beredskapsfartøy fra fire til seks: KV «Harstad», de tre fartøyene i Barentshav-klassen og de to nye fartøyene. 

Slepeberedskapen skal ledes fra sjøtrafikksentralen Vardø VTS, og skipene vil også ha oljevernutstyr om bord.

KV «Jarl» og KV «Bison» er opprinnelig bygd for å flytte oljerigger. Det betyr at de har mye tungt utstyr om bord, og Olsen forteller at de har en slepekraft på 270 tonn «bollard pull». Kravet for å stå på slepeberedskap er 100 tonn.


Oljefartøy

De to ankerhåndteringsfartøyene het «Boa Bison» og «Boa Jarl»  før de ble leid inn av Kystvakten. Nå er de malt grå og har fått påført pennantnummer W323 og W324.

Rederiet Boa Offshore ble hardt rammet av krisen i oljebransjen, og har forsøkt å selge de to fartøyene siden 2017, skriver Finansavisen

Begge skipene har ligget i opplag i Gdynia i Polen siden i fjor høst, og har gjennomgått en ombygging for å bli klare for bruk i Kystvakten.