Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår nettside. Ved å bruke nettstedet godtar du vår bruk av denne informasjonen. Les mer om dette i vår personvernerklæring

 

 

forum_1666_helgeingstadmåfortsaforum_1666_helgeingstadmåfortsahttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8883«Ikke la deg lure til å tro at hun flyter»/forum-media/PubImages/wj20190228_FOFO_Helge_Ingstad_438.jpgHevingsoperasjonen fortsetter for fullt fredag og lørdag. Målet er å få Helge Ingstad på lekter og seile henne til Haakonsvern søndag.

KNM Helge Ingstad er møkkete og rusten. Og hullet i skroget – der fregatten traff TS Sola – er lappet sammen med ei blå matte. Det er for å unngå at det skal komme mer vann inn i båten som et resultat av dønninger. Men hun virker i alle fall hel der hun ligger på vannet – inntil kranlekterne Gulliver og Rambitz. 

Ifølge bergingsleder Anders Penna i BOA er det først og fremst på utsiden. 

– Hun er veldig, veldig sårbar, sier han
– Ikke la deg lure til å tro at hun flyter. 
– Hun henger i 16 kjettinger. 

Torsdag formiddag 28. februar kom fregatten til Hanøytangen på Askøy. Da var det snart fire måneder siden fregatten kolliderte i Hjeltefjorden. Heveoperasjonen startet natt til tirsdag. Plan A var å løfte Ingstad der hun lå. Plan B var å flytte henne til roligere havområder, 15 nautiske mil lenger sør. Onsdag morgen ble det besluttet å gå for plan B, og slepingen til Hanøytangen gikk som planlagt. Der fortsetter hevingen. Nå skal fregatten løftes ytterligere to meter. Så skal hun over på en lekter som skal frakte henne til Haakonsvern. Målet er å komme «hjem» på søndag. 


– Et trist syn

Torsdag kveld viste Forsvarsmateriell frem Helge Ingstad for presse.

– Ingstad er et trist syn, sier flaggkommandør Thomas Wedervang, sjef for Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter. 

– Samtidig er det godt å se henne igjen. 

Han mener det er for tidlig å si hvilken tilstand fregatten er i. Først må hun til Haakonsvern.

– Mange har jobbet døgnet rundt og virkelig levert for å få Ingstad hit. Og på Haakonsvern står et stort team klart for å overta. 

 

 

forum_1666_helgeingstadmåfortsaforum_1666_helgeingstadmåfortsahttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8887Flaggkommandør Thomas Wedervang er sjef for Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter. Han er glad for å se Ingstad igjen. /forum-media/PubImages/wj20190228_FOFO_Helge_Ingstad_199.jpgFlaggkommandør Thomas Wedervang er sjef for Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter. Han er glad for å se Ingstad igjen.


Ingstad-besetningen deltar

Besetningen fra KNM Helge Ingstad har vært med på hevingsoperasjonen. Wedervang mener at de har spilt en helt avgjørende rolle.

– En av de store utfordringene er å få vann ut fregatten. Ingstad er et svært komplekst fartøy, med mer enn 500 rom. Besetningen kjenner disse rommene best. 

Å få ut resten av vannet, blir utfordrende, mener bergingsleder Anders Penna. 

– Vannlinja på båten nå er den samme utenpå som den er inni. Når vi hever båten ytterligere, må vi få ut tilsvarende mye vann fra inni båten. 

I dag veier båten – med vannet inni – 4600 tonn, forteller Penna. For å få tømt båten, må mannskap inn med lensepumper. I havna på Hanøytangen står også lekteren som Ingstad skal ligge på. Den skal senkes et godt stykke under vann. Så skal «Ingstad» føres oppå, før lekteren sakte heves. Den siste delen av hevingen, er den mest krevende og den som tar lengst tid, forklarer Penna.

Når vi hever båten ytterligere, må vi få ut tilsvarende mye vann fra inni båten

 

 

forum_1666_helgeingstadmåfortsaforum_1666_helgeingstadmåfortsahttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8888Bergingsleder Anders Penna roser samarbeidet mellom de sivile etatene og Forsvaret. Omtrent 300 er direkte involvert i hevingsoperasjonen. /forum-media/PubImages/wj20190228_FOFO_Helge_Ingstad_405.jpgBergingsleder Anders Penna roser samarbeidet mellom de sivile etatene og Forsvaret. Omtrent 300 er direkte involvert i hevingsoperasjonen.


Materiell er hentet ut

300 personer er mobilisert i heveoperasjonen.

– Mange har vært involvert, og det har vært stor risiko for at noe skal gå galt. Det har ikke skjedd, sier Penna. 

Kommandørkaptein Aril Øydegard i Forsvarsmateriell Maritime kapasiteter forteller at de har hentet ut noe materiell fra Helge Ingstad. Dette er først og fremst elektronikk. 

– Materiellet fraktes til Haakonsvern. Det er for tidlig å si noe om hvilken tilstand dette materiellet er i, sier han. 

Forsvarets forum har tidligere skrevet om hvor krevende de første dagene blir og at Forsvaret er nødt til å handle raskt for å bevare så mye som mulig. Dette skyldes oksidering. 

– Mekanikk tas ut når fartøyet er på Haakonsvern. Da skal Ingstad spyles, og arbeidet med å konservere henne starter, sier Øydegard.

 

 

forum_1666_helgeingstadmåfortsaforum_1666_helgeingstadmåfortsahttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedMedia/DispForm.aspx?ID=8889– Vi har minst to dager med hardt arbeid igjen, sier kommandørkaptein Aril Øydegard. /forum-media/PubImages/wj20190228_FOFO_Helge_Ingstad_339.jpg– Vi har minst to dager med hardt arbeid igjen, sier kommandørkaptein Aril Øydegard.


To døgn igjen

16 kjettinger er festet rundt fregatten. Det var spesielt krevende å få på plass de fire siste, ifølge Øydegard. Nå brukes fire kraner. Med 12 kjettinger hadde de bare fått brukt tre. 

– Vi hadde klart det med tre også. Men da hadde selve hevingen blitt mye mer krevende, sier bergingsleder Anders Penna. 

Øydegard mener at de har kommet langt, men at de er langt fra ferdig.

– Vi har vært gjennom flere kritiske faser. Men vi har noen igjen, sier han. 

– Vi har minst to døgn igjen med hardt arbeid før fregatten er overført til lekteren.

Vi har minst to døgn igjen med hardt arbeid før fregatten er overført til lekteren

 

 

forum_1666_helgeingstadmåfortsaDette er KNM «Helge Ingstad»-havariet<div class="gwt-HTML" style="color:#000000;font-family:"arial unicode ms", arial, sans-serif;font-size:small;background-color:#ffffff;"><p class="forsvaretElement-p"></p><div class="gwt-HTML" style="font-size:small;color:#000000;font-family:"arial unicode ms", arial, sans-serif;background-color:#ffffff;"><p class="forsvaretElement-p">* Klokken 3.30 natt til 8. november legger tankskipet Sola fra kai ved Stureterminalen i Øygarden i Hordaland, fullastet med 60.000 tonn råolje. Sola blir hjulpet ut av både los og eskortebåt, og beveger seg nordover i en hastighet på om lag 6 knop.</p><p class="forsvaretElement-p">* Klokken 4.03 kolliderer det 250 meter lange tankskipet med fregatten KNM Helge Ingstad, som er på vei sørover etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture i Trøndelag.</p><p class="forsvaretElement-p">* Marinefartøyet påføres en stor flenge i skroget, og det renner mer vann inn enn hva lensepumpene greier å få ut. Fregatten mister styring etter kollisjonen og får hjelp av flere slepebåter med å dyttes i land for å forhindre totalt havari.</p><p class="forsvaretElement-p">* Der blir fartøyet liggende på 5 meters dyp med kraftig slagside, og det jobbes kontinuerlig med å holde det over vann. Etter hvert boltes fregatten fast til fjellet for å holde den på plass.</p><p class="forsvaretElement-p">* Politiet oppretter en sikkerhetssone og holder vakt ved havaristen.</p><p class="forsvaretElement-p">* Besetningen på 137 personer ble evakuert fra fregatten, og åtte personer ble lettere skadd i sammenstøtet. To av dem ble sendt til Haukeland universitetssjukehus og de seks andre til legevakten. Tankskipet kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på 23 personer kom uskadd fra hendelsen.</p><p class="forsvaretElement-p">* Fregatthavariet skapte store ringvirkninger for olje- og gassproduksjonen. Equinor valgte å stenge ned driften på Stureterminalen og Kollsnesanlegget, noe som førte til at fem oljefelt i Nordsjøen ikke kunne levere til landanleggene. Produksjonen ble stengt fram til ut på ettermiddagen samme dag.</p><p class="forsvaretElement-p">* En lydlogg VG har fått tilgang til, ble offentliggjort 11. november. Loggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt. Tankskipet ber fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord for å avverge kollisjon.</p><p class="forsvaretElement-p">* Natt til 13. november røk flere vaiere som holdt fregatten på plass. Fregatten sank, og senere samme dag var bare radartårnet og litt av akterenden synlig.</p><p class="forsvaretElement-p">* 28. november ble bergingen av Helge Ingstad stoppet på grunn av uvær. Det er usikkert når bergingen vil fortsette.</p><p class="forsvaretElement-p">* 29. november legger Statens havarikommisjon for transport fram en foreløpig rapport om ulykken.</p><p class="forsvaretElement-p"><i>Kilder: NTB, Sysla, Aftenposten, TV 2, VG</i><br></p></div></div>forum_1666_helgeingstadmåfortsa


Publisert 1. mars 2019 06:15.. Sist oppdatert 1. mars 2019 07:39.

 

 

forum_1666_helgeingstadmåfortsaforum_1658_slepingenavknm«helge/slepingen-av-knm-«helge-ingstad»-er-i-gangSlepingen av «Helge Ingstad» er i gangforum_1666_helgeingstadmåfortsahttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedPages/DispForm.aspx?ID=5102
forum_1666_helgeingstadmåfortsaforum_1600_knmthorheyerdalmedto/knm-thor-heyerdal-med-toppkarakter/forum-media/PubImages/_DSC2806.jpgNorsk fregatt fikk toppscoreVi var med da KNM Thor Heyerdahl gikk opp til eksamen i Den engelske kanal. Resultatet ble det beste noensinne. forum_1666_helgeingstadmåfortsahttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedPages/DispForm.aspx?ID=5103
forum_1666_helgeingstadmåfortsaforum_1307_tilbunns/til-bunns/forum-media/PubImages/20181110JØ_0868.jpgFregattene må seile merDe fire andre fregattene må seile mer enn planlagt for å dekke opp bortfallet av KNM Helge Ingstad.forum_1666_helgeingstadmåfortsahttp://forsvaretsforum.no/Lists/RelatedPages/DispForm.aspx?ID=5104