PANSERVOGN: En 1975 Volvo 245 DL i naturlandskap.Foto: Volvo
Dagens stridsvogner bør sammenlignes med en Volvo fra 70-tallet, ikke 80-tallet
Vedrørende anskaffelse av 54 nye stridsvogner, publisert på nettutgaven av Forsvarets forum den 4. februar (kl 06.00). Av artikkelens ingress fremgår følgende sitat: «…sammenligner den nåværende vogna med en Volvo fra 80-tallet.»
På 1970-tallet produserte Volvo personbiler i 240-serien: 242 (to dører), 244 (fire dører) og 245 (fem dører, inkludert bakluka, ref stasjons-/herregårdsvogn ).
240-serien hadde utstyrsnivåene L og DL, henholdsvis Lux og De Lux. I tillegg eksisterte luksusutgaven GL (Grand Lux). 240-serien var blant annet kjennetegnet ved å ha store, kraftige støtfangere og skrå front/grill. (Den skrånende fronten skilte seg fra forgjengeren, Volvo 140-serien, som hadde loddrett font.)
Biltypen hadde bakhjulsdrift og tungt karosseri av stål (i motsetning til dagens lettere legering). Dette, uten servostyring, medførte at 240-serien opplevdes å være relativt «tung på rattet» - tung å lukeparkere og, generelt, tung å manøvrere på små flater og i sakte fart. Derav omtaltes biltypen, på folkemunne, som panservogn.
P.S. Jeg har en Volvo 245 DL, 76-modell, og har således kjøreopplevelse som bekrefter at dette er en panser-/stridsvogn. Bilens vekt og karosseri gjør at den kan «vinne» over (bekjempe) «motstanderen» i et sammenstøt, en kollisjon, noe som er en egenskap Norges nyanskaffelser - de påtroppende stridsvognene - også må ha.