Nyheter

KONKURRENTER: Presentasjon av koreanske Hyundai Rotem K2 Black Panther og tyske Leopard 2A7. En av de blir Norges nye stridsvogn. Forsvarsminister Odd Roger Enoksen, sjef hæren Lars Lervik, Øyvind Kvalvik, sjef Landkapasiteter FMA, Ralf Ketzel, CEO KMW og Eui-Seong Lee, Vice President i Hyundai Rotem var til stede.
KONKURRENTER: Presentasjon av koreanske Hyundai Rotem K2 Black Panther og tyske Leopard 2A7. En av de blir Norges nye stridsvogn. Forsvarsminister Odd Roger Enoksen, sjef hæren Lars Lervik, Øyvind Kvalvik, sjef Landkapasiteter FMA, Ralf Ketzel, CEO KMW og Eui-Seong Lee, Vice President i Hyundai Rotem var til stede.

Slik argumenterer tyskerne og sørkoreanerne for sine stridsvogner

RENA (Forsvarets forum): De to stridsvogn-produsentene kjemper om den norske milliardkontrakten. Tyskerne sier deres vogner er mest avansert og et uttrykk for europeisk samarbeid, mens sørkoreanerne fremhever sin teknologi.

Publisert Sist oppdatert

– Leoparden er for tiden den mest avanserte stridsvogn-versjonen og den er et uttrykk for europeisk samarbeid, sier Ralf Ketzel (CEO KMW) som er kommet fra Tyskland for å presentere sin vogn for Forsvarsmateriell, forsvarsministeren og den norske Hæren.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: [email protected] eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

Anskaffelsen har en ramme på opp mot 19 milliarder kroner. Nå skal det avgjøres om de nye vognene til Hæren blir av typen Leopard 2A7 fra den tyske produsenten Krauss-Maffei Wegmann (KMW) eller K2 Black Panther fra den sørkoreanske produsenten Hyundai Rotem.

Rustet for norske forhold

Ketzel legger vekt på viktigheten av samarbeidet mellom europeiske nasjoner og et allerede langt og nært samarbeid mellom Norge og Tyskland. I 1969 fikk Hæren Leopard 1 og fra 2002 ble de erstattet med annengenerasjonsutgaven Leopard 2, som Norge kjøpte brukt fra Nederland, skriver Forsvarsmateriell.

– Samarbeidet mellom europeiske stater kan vises gjennom å bruke det samme utstyret, skulder mot skulder. Spesielt hvis du ser på operasjonene i Norge og i Litauen, så ville det være relevant å ha felles logistikk og felles våpensystemer.

PRESENTASJON: CEO KNW, Ralf Ketzel, presenterer deres vogn for forsvarsministeren, sjef Hæren og sjef Landkapasiteter FMA.
PRESENTASJON: CEO KNW, Ralf Ketzel, presenterer deres vogn for forsvarsministeren, sjef Hæren og sjef Landkapasiteter FMA.

I Litauen har norske soldater de siste seks årene inngått i en tyskledet styrke, som del av Nato-bidraget Enhanced Forward Presence. Oppdraget er å vise tilstedeværelse på alliansens østre flanke.

Men Ketzel mener også at Leoparden er best rustet for norske forhold.

– Leopard 2 er brukt av den finske og svenske hæren. På generelt grunnlag vet vi hvordan arktiske forhold skal håndteres.

– Vi er glade for at vi får testet denne versjonen også her. Det er en fordel for oss. Vi forventer ingen overraskelser ettersom designet, fremdriften og dempingen allerede er utprøvd i arktiske forhold.

Avansert teknologi

I argumentasjonen til den sørkoreanske produsenten, Eui-Seong Lee, visepresident i Hyundai Rotem, vekt på det digitale systemet til K2 Black Panther. Vognen de viste frem hadde et avansert digitalt system, som Lee mener er nøkkelen til fremtidens omgivelser.

– Hvorfor skal Det norske forsvaret velge deres vogn?

– Det er fordi K2 er den beste, mener vi.

– Vi må bestemme hvilke (vogner) som deler mål mest effektivt, og uten digitale systemer kan vi ikke gjøre det, legger Lee til.

I over ett år ble K2 Black Panther testet ut i forholdene i Sør-Korea, før den ble godkjent til bruk i den sørkoreanske hæren forteller Lee til forum. Det var han selv som stod for evaluering, testing og godkjenning da han var brigader og sjef for testgruppen i det sørkoreanske forsvaret.

BLACK PANTHER: Vognen til den søk-koreanske produsenten Hyundai Rotem ble vist frem for forsvarsministeren før han fikk sitte på en tur.
BLACK PANTHER: Vognen til den søk-koreanske produsenten Hyundai Rotem ble vist frem for forsvarsministeren før han fikk sitte på en tur.

Forventer en del

Innen 2023 skal FMA ha signert en kontrakt med en av produsentene. Vognene blir tidligst lever i 2025.

Det sørkoreanske selskapet forteller at de har høye forventninger til et eventuelt samarbeid med Det norske forsvaret.

– Vi mener at Det norske forsvaret og det norske samfunnet har det mest avanserte, fornuftige og velutviklede systemer i verden og alle våre medlemmer er imponert av profesjonaliteten og gjestfriheten til det norske forsvaret, forteller visepresidenten i Hyundai Rotem til Forsvarets Forum.

Med de sørkoreanske vognene mener Hyundai Rotem at den norske Hæren kan holde et høyere aktivitetsnivå.

Powered by Labrador CMS