Nyheter:

Marinens nye sjef, Trond Gimmingsrud avbildet foran fregatten KNM Fridtjof Nansen.
Marinens nye sjef, Trond Gimmingsrud avbildet foran fregatten KNM Fridtjof Nansen.

Fregattene blir liggende til kai ut januar

Sjøforsvaret gjennomfører vedlikehold på fartøyene mens de ligger til kai.

Publisert Sist oppdatert

«KNM Fridtjof Nansen» har planlagt seilas i uke 6, som starter 8. februar. Det er den første planlagte aktiviteten for de norske fregattene etter at det ble varslet at tre av fregattene ville ligge til havn på Haakonsvern i januar, opplyser talsperson i Sjøforsvaret, Torill Herland, til Forsvarets forum.

KNM Otto Sverdrup er på øvelse i Storbritannia og ventes hjem i løpet av februar. Når hun ankommer Norge, skal hun ligge til kai i karanteneperioden.

Høringsutkast fra Ingstad-rapport

I desember meldte Forsvarets ledelse og Forsvarsdepartementet at fregattene ville redusere aktiviteten i januar. Forsvaret har for tiden høringsutkastet til delrapport to fra Havarikommisjonen etter fregattforliset i 2018, til gjennomlesing.

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen påpekte at fregattene var sjødyktige og sertifiserte, men at summen av avvikene danner grunnlag for deres videre arbeid.

Vedlikehold

Sjøforsvaret bruker den reduserte aktiviteten til vedlikehold av fregattene, skriver de i en pressemelding. I samarbeid med Forsvarsmateriell (FMA) og Forsvarets logistikkorganisasjon skal de forsøke å ta igjen et vedlikeholdsetterslep som har oppstått over tid.

– Vi jobber kontinuerlig med vedlikehold av fartøyene. Dette gjør vi for å få best mulig teknisk kontroll. Vedlikeholdet må skje effektivt, da det er et omfattende arbeid som skal gjennomføres, sier verkstedleder ved Forsvarets verksted Bergen (FVBE), Olav Øksnes, i pressemeldingen.

Marinens fartøyer har fortsatt utestående vedlikehold og modifikasjoner, sier sjef for logistikk og materiell i Marinen, kommandørkaptein Åge Vetaas.

– Deler av dette kan løses på kort sikt, mens andre forhold har en lengre tidshorisont. Prioriteringer gjøres basert på kritikaliteten i avvikene. Sikker drift og «compliance» med gjeldende regelverk er en forutsetning for seilas og skal gjennomsyre all aktivitet i Marinen.

Målsettingen for vedlikeholdsløftet er at Marinen skal oppnå en ny normaltilstand på et varig høyere nivå, skriver de.

Rettelse: I første versjon av denne artikkelen skrev Forsvarets forum at KNM Otto Sverdrup var på vei hjem fra øvelse i Storbritannia. Det er feil. Hun er ikke ventet hjem før i februar. Feilen er rettet 19.01.2020, klokken 19.10.

Powered by Labrador CMS