Fra Rolls Royce til F-35

Martin «TinTin» Tesli kjører til jobb i Rolls Royce. Arbeidskjøretøyet er derimot F-35.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I oppkjørselen hjemme hos Tesli i USA, står en 1984 modell Rolls Royce Silver Spirit. Den gang den var ny, en svært så staselig bil med all den luksus det var mulig for engelskmennene å putte inn i en bil. Og det var ikke umulig at den første eieren hadde privatsjåfør. I dag, en doning som kan begynner å nærme seg best før-dato, men likevel ganske så staselig, alderen tatt i betraktning. Heller ingen privatsjåfør, bare Tesli selv som storkoser seg bak rattet.

– Jeg må fylle bremsevæske før jeg kjører på jobb om morgenen, for den lekker litt, sier oberstløytnanten og ler.

Han står i garasjen og heller forsiktig litt bremsevæske på plass i beholderen. Under bilen ligger noen flate pappesker for å ta imot for lekkasjene.

Bilen kjøpte Tesli for 9000 dollar, og da var rødt interiør og skinnseter selvsagt inkludert i prisen.

– Jeg fikk den egentlig ganske billig. Det tilsvarer jo prisen for en vanlig norsk litt eldre bruktbil, sier Tesli.

NORSK SJEF: Martin «TinTin» Tesli kjører til jobb i Rolls Royce. Arbeidskjøretøyet er derimot F-35.
VIKTIGE DRÅPER: I garasjen hjemme passer Martin Tesli på å fylle på med bremsevæske før han kjører til jobben i sin 33 år gamle Rolls Royce.
PÅ VEI TIL JOBB: – Jeg er ganske interessert i bil, forteller Martin Tesli. Her på vei til jobben på Luke Air Force Base i Arizona.


Martin Tesli er norsk F-35-sjef i USA
, på Luke Air Force Base. Der har han i likhet med andre fast stasjonerte nordmenn bosatt seg i nabolaget til basen. Og som de fleste gjør i USA, så kjører han til jobben hver dag.

– Jeg tenkte at jeg måtte ha noe som var litt spesielt, jeg er jo glad i både biler og historie. Da jeg så den til salgs, tenkte jeg at dette var gøy, så jeg slo til, sier han om sin Rolls Royce.

– Jeg synes jo ikke at vi skal glemme våre engelske aner fra flyvåpenet, sier Tesli med et smil.

Luftforsvaret skal være på Luke Air Forse Base til minst 2065.

– Alt jeg gjør her i USA, gjør jeg i et perspektiv på at Norge skal ha base her i til sammen 40 år. Lille Norge er blitt ledende i innfasingen av F-35. Vi er ikke en liten kvise som gjør vondt nå og som går bort i morgen: Vi er her for å bli.

Det sier oberstløytnant og norsk F-35-sjef i USA, Martin «TinTin» Tesli.

Han forteller at det er mange små utfordringer å etablere treningsbase for nordmennene på Luke Air Force Base i USA. Norge har kommet og tatt «litt plass» inne på baseområdet, og det var litt uvant for amerikanerne til å begynne med.

– De er vant til å jobbe på sin måte og vi på vår måte. Jeg møter hele tiden på praktiske utfordringer som må løses fra dag til dag, eller uke til uke. Men sånn er det når man kommer inn som nasjon fra utsiden, sier Tesli.

Oberstløytnanten jobber både svært tidlig og svært sent, rett og slett på grunn av tidsforskjellen til Norge.

– Skal jeg prate med noen i Norge, må det skje svært tidlig på morgenen her, eller svært sent på kvelden. Så da blir det noen sånne dager.

Alt jeg gjør her i USA, gjør jeg i et perspektiv på at Norge skal ha base her i til sammen 40 år

Tesli peker på at basen er blitt Norges største avdeling i USA. Den vil ta over for Tucson etter 2019.

– Det er nå vi legger grunnlaget for hvordan våre etterkommere opplever samarbeidet med amerikanerne. Derfor må vi gjøre det så bra som overhodet mulig, sier Tesli.

Han sier bidraget på den amerikanske basen i dag er en speilet versjon av hvordan en norsk skvadron vil bli hjemme.

FREMTIDSFLYET: – F-35 gir oss mulighet til å ha det beste av det vi trenger de neste 40 årene, sier Tesli.


I dag er det flere titalls nordmenn på basen utenfor USAs femte største by, Phoenix med fem millioner innbyggere. 50 nordmenn i alle fagkategorier er ferdig utdannet og kurset per september. De vil være tilbake i Norge og Ørland og klare for oppgavene som kommer når de tre første flyene ankommer i november.

– Det er antakelig nå vi er på topp i antall personer her. Nå utdanner vi både teknikere, flymekanikere, bakkemannskap og flygere. Dessuten har vi syv fly. I fremtiden skal vi ha tre eller kanskje fire treningsfly her. Vi er ikke helt sikre på det ennå, forteller Tesli.

Han har vært sjef for nordmennene i amerikanske 62. Fighter Squadron siden oppstarten i 2015. Skvadronen trener opp mannskap fra flere land som er partnernasjoner i F-35-programmet.

– Akkurat nå konverterer vi F-16-flygere til F-35. Det tar tre måneder å konvertere hver F-16-flyger, og det vil pågå frem til 2023. Fra 2019 begynner utdanningen der flygere uten F-16-erfaring kommer til Luke Air Force Base. Utdanningen tar to år.

– Min store utfordring er å lære meg F-35 prosjektet totalt sett, samtidig som jeg skal bygge opp det norske prosjektet på basen og i tillegg være elev, sier Tesli.

– Det har vært mange kritikere til F-35.

– Flyet er blitt kalt et papirfly, det kom aldri til å fly og var dårlig, ble det sagt. Jeg liker ikke å være hovmodig, men til stadighet viser flyet og utviklingen av det at kritikerne tok feil. Nesten daglig, sier Tesli.

UTSJEKK: Her har 332s skvadronssjef Ståle Nymoen fått sin utsjekk på F-35 av instruktør Martin Tesli.


Samtidig forstå han at kritikerne har ropt.

– Det har hatt mange småfeil underveis, men det er helt normalt i utviklingen av et kampfly. Når kritikerne peker på det som er innkjøringsproblemer eller barnesykdommer under innfasingen, så skjønner de ikke hva en slik innfasing er.

Jeg liker ikke å være hovmodig, men til stadighet viser flyet og utviklingen av det at kritikerne tok feil

Tesli sier at Norge kjøper morgendagens teknologi.

– Hadde vi kjøpt F-16 Block 60, ville den vært veldig bra akkurat i dag. Men F-35 gir oss mulighet til å ha det beste av det vi trenger de neste 40 årene.

– Det er blitt et kanonbra fly. Hjemme er det nok mange som lurer. Når det flyr på Ørland hver dag, vil folk skjønne hva dette er.

Fra 2023 skal alle norske piloter være utdannet på F-35 og etter planen skal da samtlige fly være levert til Norge.

Og bilen: Jo, den planlegger Tesli å ta med seg hjem til Ørland.

– Tenk når jeg kommer kjørende til stasjonen i denne, sier Tesli, slår i bordet og ler høyt.

F-35 gir oss mulighet til å ha det beste av det vi trenger de neste 40 årene

***

– Norge fikk sitte rundt bordet

Oberstløytnant Pete Lee er skvadronssjef for 62. Fighter Squadron, og hans viktigste jobb er å integrere partnerlandene i F-35-verdenen på Luke Air Force Base.

Han mener Norge gjorde smart da de valgte å bli med i F-35-prosjektet.

SJEFER: Martin Tesli (t.h) er norsk sjef mens Pete Lee er amerikansk skvadronsjef på 62. Fighter Squadron.

– Da fikk Norge sitte rundt bordet under utviklingen av flyet og komme med sine endringer og forslag. Det skal de gjøre i til sammen 40 år, prosjektets foreløpige beregnede levetid, sier han.


Skvadronen han leder har historiske røtter til 2. verdenskrig og har hatt tilhold ved Phoenix by i 73 år.

– Akkurat nå er vi den 11. største flybasen i hele verden. Blant mange andre kampfly, har vi 59 F-35-fly per i dag.

– Har dere mye klager på støy fra lokalbefolkningen?

– Folk rundt basen er veldig glade i oss, de kaller lyden for «The Sound of Freedom». Vi har et eget møtefora med kommunen, Fighter Country Partnership, og har generelt få klager. Dessuten er vi opptatt av ikke å mure oss inne bak høye murer og piggtrådgjerder, så det er ganske åpent for hvem som helst å kikke inn her, sier Lee.

PS: Etter 2019 er Norge ferdig i Tucson der det i dag utdannes F-16-flygere.

***

Nymoen blir skvadronsjef

Ståle «Steel» Nymoen blir den første F-35-skvadronssjefen i Norge. Nymoen fikk sin utsjekk på F-35 i høst.

– Det er faktisk ikke sikkert jeg rekker å bli ferdig her på Luke før flyene kommer til Norge i november. Men jeg håper det, sier Nymoen.

Det var sammen med instruktør Martin «TinTin» Tesli at Nymoen tok sin utsjekk da F var på besøk på basen i september.

– Vi skal være klare til oppdrag i 2019 og fullt operasjonelle fra 2025. Så det drøyer ennå noen år før vi er klare til å ta F-35 i bruk i operasjoner i Norge.

Powered by Labrador CMS