Nyheter:

KNM Maud seiler ut fra Haakonsvern i mai i fjor.
KNM Maud seiler ut fra Haakonsvern i mai i fjor.

Haakonsvern-kai skal oppgraderes for 120 millioner

Utrustningskaien skal tilpasses Sjøforsvarets nye struktur.

Publisert Sist oppdatert

– Kaiplass på Haakonsvern har tidvis vært anstrengt. Dagens fartøy er betydelig større enn fartøyene vi hadde i strukturen da basen på Haakonsvern ble bygget på 50-tallet. I tillegg får vi hyppigere besøk av allierte fartøy, sier kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, Torill Herland, til Forsvarets forum.

Hun legger til:

– For å avbøte situasjonen har FLO inngått en rammeavtale med CCB på Ågotnes om leie av avlastningskai.

Les også denne saken fra Soldatnytt: Vernepliktige som har jobbet med å klargjøre Maud fikk Flåm-tur som takk

Kaien som skal oppgraderes er bygget i 1960, har en kaifrontlengde på 190 meter og er mellom 10 og 12 meter bred. Det er selskapet Peab Anlegg som på oppdrag fra Forsvarsbygg skal rehabilitere kaien. Kontrakten har en verdi på 120 millioner kroner.

Oppgraderingen skal øke kapasiteten ved marinebasen og bedre muligheten for å tilby allierte fartøyer fasiliteter når de seiler i Norge.

Peabs oppdrag omfatter betongrehabilitering og forsterkning av eksisterende kai. Prosjektet omfatter også sjøarbeider, blant annet med utdypning og mudring av havnebasseng, står det i pressemeldingen. To nye kaihus skal bygges.

Har du tips eller innspill? Kontakt oss på [email protected]

I tillegg skal landstrømanlegget erstattes. Det gjør at to større fartøy kan forsynes med strøm samtidig.

– Vår utregning viser at prosjektet vil gi en årlig utslippsreduksjon på cirka 40 tonn nitrogenoksider og cirka 4000 tonn karbondioksid for begge fartøyene når de kobles til landstrøm i stedet for å gå på fossilt drivstoff fra egne maskiner, sier prosjektleder i Forsvarsbygg, Anders Sirevaag, i en pressemelding fra Forsvarsbygg.

Byggingen starter i slutten av 2020. Kaien skal etter planen kunne tas i bruk fra sommeren 2022.