Pressemelding:
Forsvarets forum har fått ny uniform
PRESSEMELDING: Våre lesere kan nå glede seg til en rykende fersk utgave av magasinet F, med hundre sider kvalitetsjournalistikk om Forsvaret, forsvars- og sikkerhetspolitikk, med ny design og ny papirkvalitet.
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi ønsket å fornye magasinet, men det var samtidig viktig for oss at leserne skulle kjenne seg igjen. Designerne hos vår samarbeidspartner Mediamania har gjort en kjempejobb med å friske opp designet og gjøre magasinet mer spenstig, samtidig som vi har beholdt egenarten, sier ansvarlig redaktør Stian Eisenträger.
– Målet vårt er å lage premium-produkt, som leserne vil ha liggende fremme på stuebordet over lengre tid, og som de har lyst til å ta vare på. Derfor har ny design og en stivere papirkvalitet vært viktig, påpeker han.
Silje Kampesæter har ledet arbeidsgruppen for det «nye» magasinet, Svein Arstad har vært utgavesjef for det aktuelle nummeret, Benjamin Gjerde i Mediamania har stått for designet, mens Øyvind Kristiansen har vært Mediamanias prosjektleder.
– Jeg syns det er fantastisk å jobbe med en kunde som gir oss mulighet til å spille på visuelle, journalistiske virkemidler, som forstår at print er fantastisk hvis man gjør det på riktig måte og som skjønner at man må bruke ressurser på det.
Kristiansen mener spådommen om papirmedienes død er sterkt overdrevet.
– Det kommer til å være liv laga for bevisste redaksjoner som gir ut bevisste magasiner - og Forsvarets forum er et bevisst magasin. Derfor har vi også hatt prestasjonsangst og jobbet døgnet rundt for å få denne første utgaven i havn. Men det er jo gull å ha prestasjonsangst, spøker Kristiansen.
Soldatnytt har fylt hele tolv sider i det nye magasinet med soldat-stoff, og vernepliktig journalist og leder for reportergruppen i Soldatnytt, Andrea Vasholmen Mostue, er svært fornøyd med hvordan journalistikken om og for de vernepliktige i førstegangstjeneste er presentert.
– Soldatnytt-stoffet ser mye mer profesjonelt ut, og vi har fått være med å bestemme hvilke saker som skal være med, hvilke bilder som skal brukes og hvordan det skal se ut. Hele magasinet fremstår nytt og friskt, og da følger innholdet til Soldatnytt med, sier Mostue.
Magasinet F har et opplag på 56.000 trykte og rundt 4000 digitale eksemplarer. Du kan lese magasinet digitalt eller abonnere på papirutgaven og få det i posten.
Vil du få Forsvarets forum som e-blad? Abonner her.