Nyheter

DESINFISERES: En spansk Leopard 2e stridsvogn desinfiseres grundig under oppsyn av vetrinærinspektørende før de får forlatte Borg Havn.

På vakt mot usynlige fiender

Utenlandske kjøretøy på vei til Cold Response blir undersøkt for mikroskopiske farer ved Forsvarets nye beredskapshavn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

En Spansk Leoparde 2E ruller over til inspeksjon på Borg Havn utenfor Fredrikstad.

Klokken er 09:45 på Borg havn utenfor Fredrikstad i Viken fylke. For noen har dagen så vidt startet, men for veterinærinspektørene fra Forsvarets sanitet (FSAN) nærmer det seg lunsj. Utstyrt med hver sin markeringstusj i rødt og grønt, inspiserer de alle kjøretøy for mulige blindpassasjerer. Det er en stor utfordring, for de er både usynlige og svært farlige.

Tips oss:

Har du tips eller innspill til denne eller andre saker? Send oss en e-post på: tips@fofo.no eller ta direkte kontakt med en av journalistene.

I løpet av morgentimene har det kommet flere kjøretøy og store kvanta militært materiell fra både Polen og Spania. Før solen sto opp, kom de første landgangsfartøyene fra Polen. De var lastet med infanterist kjøretøy. For kort tid siden la et nytt lasteskip til kais.

Les også: Krigen i Ukraina øker interessen for Cold Response

Sakte åpner skipsgapet seg og ut ruller spanske Leopard stridsvogner. De skal til Rena men først må de manøvrere seg over den travle kaien og forbi veterinærinspektørenes argusblikk.

Afrikansk svinepest

Blant et hundretalls spanske soldater står det noen tilskuere. En av dem er Roger Andaas fra Forsvarets havneterminalavdeling (POU), en del av Mottaks- og transportbataljonen i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). Han har ansvaret for å koordinerer transporten av materielle mellom de ulike nasjonene og Norge.

– Militært sett går det veldig bra, videre transporten går raskt her, sier han entusiastisk, mens enda en spansk leopard smyger seg elegant forbi tilskuerne.

Lengre bort på kaia står veterinærinspektørlaget. De er klare med markeringstusj og lommelykter. Det veterinærene frykter mest er den forhatte afrikanske svinepesten.

SKITT: Det samler seg i kriker og kroker på kjøretøyene og er vanskelig å finne om man ikke ser nøye etter, men Ingrid Bjerke-Hansen finner det meste.
HØYTRYKKSPYLER: For å få bukt med skitt og møkk må kjøretøyene spyles og deretter desinfiseres.

Sykdommen har de siste årene tatt liv av store svinebestander i Øst-Europa og Kina. Selv om alt av materiellet skal ha blitt desinfisert i hjemlandene, er det likevel strenge rutiner under inspeksjonen.

Blitt bedre

– Vi tar en biologisk sjekk hvor vi lyser og kikker over hele kjøretøyet. Da ser vi etter møkk og skitt. Enkelte steder samler det seg mye, de er ofte kinkige og komme til, men vi vet om de og sjekker de ekstra nøye, forklarer Ingrid Bjerke-Hansen veterinær i Nor Joint Logistics Support Group (JLSG).

Les også: Nato trener på å hjelpe Norge i krig

Hun deltok under inspeksjonen av utenlandsk materiell og kjøretøy under Trident Juncture i 2018. Hun sier at nasjonene jevnt over har blitt mer bevisst på biologisk grensevern, og at det som ankommer Norge i år holder ønsket standard, med noen unntak.

GODKJENT: Det rød krysses erstattes med en grønn V etter at inspektørene har gått over det spanske kjøretøyet for andre gang.

I forkant av årets øvelse har hun mottatt flere forespørsler fra deltakerlandene om renhold og desinfisering før avreise. Bjerke-Hansen mener at det kan komme av økt bevissthet i Nato og etter en global pandemi.

Powered by Labrador CMS