Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette er en kronikk. Meninger i teksten står for skribentens regning. Send inn kronikker og debattinnlegg til Forsvarets forum her.
Venstres leder,
Guri Melby, åpner for å gi kampfly til Ukraina, og fremstår i intervjuet med
Forsvarets Forum 6. februar som «nyfrelst» forsvarspolitiker. Hun er nærmest
litt overrasket over at det er hun og Venstre som må trå til for å løfte
forsvarspolitikken, som hun uttrykker det, i en tid med krig i Europa.
Annonse
Melby
legger ikke skjul på at Venstre bærer pasifistiske trekk med seg i sitt
verdigrunnlag, og at hun selv har betrodd seg til dette grunnlaget. Det er
slett ikke et negativt trekk i mine øyne. Jeg minner om at vår store helt fra
2. verdenskrig, Joachim Rønneberg var pasifist frem til krigen kom til Norge.
«Å kleppe en ubåt»
Vi har, og
har hatt mange bra forsvarsfolk i partiet, hevder Melby. Hun tenker kanskje blant andre på samme
person som jeg kommer på i farten. Han var sågar forsvarsminister; veterinær
Johan Kleppe regjerte i Forsvarsdepartementet i en dramatisk tid, med «nei til
EF» og ubåtjakt i Sognefjordene (1972-1973).
Kleppe ble «verdensberømt» da han
i 16 dager hadde det politiske ansvar for å håndtere jakten på det som ble
antatt å være en fremmed ubåt i Sognefjorden. Hoteller ved fjorden var fullpakket
med journalister fra «hele verden», og forsvarsministeren fikk sitt navn
knyttet til «å kleppe en ubåt».
Ingen ubåt ble funnet, og førti år senere, i
2012, sto en moroklump av en sogning frem og innrømmet at det var han, og ikke
ubåten, som sto for lysrakettene som utløste Kleppes tillatelse til å bruke
dypvannsbomber. Kleppe var en bra forsvarsmann – ingen tvil.
Man kan
godt kalle Venstre-lederens utspill for både populisme og partistrategi, slik
de to professorene Janne Haaland Matlary og Bernt Aardal gjør i sine
kommentarer til intervjuet med Melby, men det blir litt mangelfullt - for
Venstres leder har jo mye rett i det hun sier.
Gjennom tre decennier, særlig de
siste to, er vårt nasjonale forsvar totalt forandret og krympet til et nivå som
vår forrige forsvarssjef, Haakon Bruun-Hanssen karakteriserte som for lite; rett
og slett så lite at vi ikke har nasjonal evne til å forsvare oss effektivt og
lenge nok, parallelt med at vi skal sikre mottak av alliert hjelp – om slik
hjelp kommer. Det kan bli mange om beinet om ballongen skulle gå opp.
Vi trenger
en åpen og god debatt om landets forsvar, sier Melby, og de politiske lederne må
kommunisere bedre med borgerne om de utfordringer samfunnet vårt står overfor.
Jeg er helt enig med henne. Nedskaleringen av vårt nasjonale forsvar har skjedd
uten at det har funnet sted det vi kan kalle en åpen og bred offentlig debatt.
De to regjeringsbærende partier, Arbeiderpartiet og Høyre, må ta hovedansvaret
for dette. Statsministre og fagstatsråder har ikke vært opptatt av å kommunisere,
åpent og ærlig, med innbyggerne om utfordringer, ansvar og plikter innenfor
samfunnssikkerhet, forsvar og beredskap, annet enn i etterkant av når det
smeller. Selv da er det kortvarig. Det er de saker som antas å få betydning for
utfallet av kommende valg, som kommer i fokus. Slik er vår tids politiske
tyngdelov blitt.
Handlingsrommet
Jeg synes
at vår nåværende forsvarsminister, Bjørn Arild Gram viser gode takter; traust
og tillitvekkende – og han har skjønt at en forsvarssjef må være sjef, ikke
bare rådgiver. Han vil ha bedre styring i Forsvaret ved blant annet å la
forsvarssjefen få større mulighet for tverrprioritering mellom forsvarsgrener og
smidigere prosesser for fordeling og bruk av personellressurser. Men Gram må
operere innenfor gjerdestolper som andre setter, og som blant annet er nedfelt i
lover og regelverk.
Skal han fortjene tillit fremover må han våge å ta grep som
gir forsvarssjefen de fullmakter han trenger for å utøve større myndighet. Gjør
han ikke det, blir hans uttalelser det rene munnhell. Og selv med fullmakter på plass, er forsvarssjefens
handlingsrom begrenset som følge av underfinansiering over mange år, etterslep
og institusjonell treghet. Det må mer penger til.
Da angrepet
på Ukraina kom ble det ganske raskt bevilget et par-tre milliarder til
Forsvaret, omtrent samme beløp som byrådet i Oslo år om annet bevilger til
utvidelse av sykkelinfrastrukturen. Det er blitt mer etter hvert, og mye mer
til Ukraina.
Der ligger vi i toppsjiktet målt etter innbyggertallet. Det vil
trolig ta fem til ti år før den russiske krigsmaskin vil kunne være
gjenoppbygget – om noen gang – og utgjøre en alvorlig trussel i vårt
geografiske område. Men det må ikke bli en hvilepute, da det vil ta like lang
tid å bygge opp igjen et nasjonalt forsvar som er så kraftig desimert som vårt.
Gram vil
altså gi forsvarssjefen større myndighet, men det tok ikke mange ukene før han
fikk problemer med en myndigere forsvarssjef. Anskaffelse av 72 stridsvogner i
dagens situasjon, til cirka 20 milliarder kroner, er feil prioritering, sa
Kristoffersen. Helikoptre og langtrekkende presisjonsvåpen er en bedre
investering. Krevende råd å få, sa Gram, og det endte altså med 54
stridsvogner.
Så sa
Kristoffersen også nei til etablering av en ny maritim innsatsstyrke, som var
gitt ham i oppdrag fra politisk ledelse, med begrunnelse i at han heller vil
bruke knappe midler til å få de enheter Forsvaret har til å virke, før nye
etableres. Oppdraget står fast, sa Gram. Så mye for økt myndighet til
forsvarssjefen, tenkte jeg.
Befriende
Tilbake til
Guri Melby og Venstre. Det er fristende å søke å latterliggjøre, og dermed
ufarliggjøre det forsvarspolitiske utspillet, men det kan slå tilbake på dem
som forsøker. Det er mye følelser ute og går omkring ukrainernes forsvarskamp,
og det kan virke lettvint å komme med uttalelser som at man «åpner for å kunne
levere kampfly til Ukraina». Enkelte Nato-land har «åpnet» for dette, blant annet Frankrike og UK, men ikke USA. Og det er Det hvite hus som har styringen på den
gradvise opptrapping av våpensystemer til Ukraina.
Det er litt
befriende at Melby faktisk utfordrer den inngrodde linjen i norsk
sikkerhetspolitikk at vi skjeler til Washington DC, og lener oss tungt til
amerikanerne i både synsing og adferd i det aller meste. Det er nok likevel
behov i Venstre for å gå litt mer i dybden med det faglige og realistiske i materien
før munnen renner over med det hjertet er fullt av.
For eksempel kunne hun ha
stilt spørsmål ved hvorfor et trettitalls norske F-16 kampfly ble solgt til
Romania i fjor høst. Kunne kanskje en del av dem vært holdt av for potensiell fremtidig
levering til Ukraina?
Ikke for
det – Romania ligger utsatt til, og måtte senest for en ukes tid siden sende
kampfly mot grensen etter at et russisk kryssermissil hadde fløyet farlig nært
på vei mot mål i Ukraina. Den ukrainske forsvarsledelsen var raskt ute med å si
at missilet hadde krenket rumensk luftrom, altså Nato-luftrom – men det begynner
vi å bli vant til.
Ukrainerne ser helst av Nato trekkes direkte inn i krigen,
og det er like urovekkende som et stykke på vei forståelig, ut fra den
dramatiske og fortvilte situasjon de befinner seg i, med verdens nest største
militærmakt gnagende fremover i øst. Det ligger uansett et godt stykke frem i
tid før alt som er nødvendig for å operere moderne kampfly kan komme på plass i
Ukraina.
En artilleri-krig
Det
ukrainerne trenger mest nå, for å motstå russernes offensiv, en offensiv som
ser ut til å være på gang allerede, er luftvern og artillerisystemer med granater
og missiler i så store mengder som overhodet mulig. Rekkevidde er viktig. Russerne holder sine
ammunisjonslagre og annen vital logistikk- og kommando-/kontrollinfrastruktur utenfor
rekkevidde av HIMARS og MLRS.
I den sist vedtatte støttepakken fra USAs side
kommer nye, GPS-styrte raketter, som kan avfyres fra HIMARS-systemet med nesten
den dobbelte rekkevidden, ca. 150 km mot ca. 80 km for standardrakettene. Det
betyr at russerne må foreta betydelige omgrupperinger i sine bakre områder, med
de ulemper det fører med seg.
Artillerigranater
er i kritisk manko, men 100.000 er på vei frem til fronten fra UK, og USA
trekker ut 200.000 fra lagre i Israel og Sør-Korea. Produksjonskapasiteten økes
i alle Nato-land, også i Norge – men det tar tid, og jeg er redd for at de
25.000 granater som Nammo nå skal produsere, ikke får betydning for utfallet av
den offensiven som nå kommer.
For å kaste
litt lys over hva en krig koster – ut over det verste som er tapte menneskeliv,
lidelse, sorg og nød, selvsagt – vil de 25.000 granatene fra Norge, som koster
ca. 100.000 kroner per stykk, kunne dekke ukrainernes behov i en ukes tid på
frontavsnitt hvor artilleriduellene finner sted.
Oppfordringen
Til slutt
en oppfordring til Guri Melby: Gjør Venstres forsvarspolitikk mer troverdig ved
å engasjere dyktige og ressurssterke personer – som jeg vet at det er mange av
i partiets rekker – til å sette seg grundig inn i den sikkerhetspolitiske
materie, gjøre analyser og trekke slutninger i lys av de utfordringer og
muligheter som avtegner seg.
Tenk bare hva et tettere forsvarssamarbeid med
Sverige og Finland kan bety. Danmark er også viktig, som med sin kontinentale
orientering blir en «nordisk bro» til kontinentet, særlig Tyskland og
Nederland. Vi ser at vår statsminister tenker i slike baner. I tillegg til
energi og forsvar, har han helt sikkert nordområdene i tankene, med våre
spesielle utfordringer i Barentshavet og på Svalbard.
Tyskland har vedtatt en
strategi for sitt engasjement i Arktis, og Jonas Gahr Støre kan Arktis bedre
enn noen vestlig statsleder. Sverige og Finland blir begge medlemmer av Nato,
det kan vi være ganske sikre på. Alliansen kan rett og slett ikke leve med at
en autoritært styrt stat som Tyrkia skal kunne sperre for medlemskap for to
solide demokratier. Nato har vedtekter, og de må etterleves om ikke alliansen i
årene som kommer skal «råtne på rot».
«Tidløs» og integrert
De nordiske
land kan danne en allianse i alliansen, militært sterk og som en stabiliserende
geopolitisk enhet i en region hvor vi vil se rivalisering mellom stormakter i
årene som kommer. Både Arbeiderpartiet og Høyre bør utfordres; en konkurranse
knyttet til to-prosentmålet (av BNP) i forsvarsbudsjettene, slik Høyre legger
opp til, gir liten mening i dagens situasjon.
Nå skal Forsvaret bygges med en
struktur og innretning som skal være «tidløs», integrert og i samvirke med det
sivile samfunns beredskapstiltak, med økt innsats i Cyberforsvaret (her er
svenskene i tet) og med energi- og klimautfordringene som en alvorlig
tilleggsdimensjon i det vi bygger sammen. Og så får vi se hva det koster. Det
kan bli 2, men både 2,5 og 3 prosent vekst som må til i forsvarsbudsjettene i noen
år fremover for å bygge og drifte den forsvarsstruktur vi trenger. BNP kan
endre seg, som kjent.
Jeg ønsker Guri
Melby og Venstre lykke til med utforming av forsvarspolitikken! Skal det bli
vellykket må interessen være genuin og blikket heves over og forbi sperregrensen.